Hvor kommer kulden fra? (Hvor vinder jeg mest?)

Hejsa

Jeg har en tilbygning, hvor jeg, på sigt, forestiller mig den skal bruges som værelse..
Problemet er, at den er ret kold.. Der er en radiator, men den har lidt svært ved at varme rummet op.. Jeg spørger derfor efter jeres bud på, hvilken forbedring der giver mest værdi..
Scenariet er som følger
Areal: 20kvm.
Bygget 1975
Gulv: betongulv, herunder 50mm isolering.
Tag: build up, med 100mm isolering
Vægge: 25mm gasbeton, facadeisoleret med 150mm rockwool
Sokkel: støbt, efterisoleret med 120mm grafit-xps.
Dør, fra 2015-2-lags glas
Skydedør, i hele den ene endevæg fra 1975, med Termo glas.
Vindue, 60x120 fra 2018 med 3-lags glas.
I det ene hjørne (ca 1x2mtr) er der et viktualierum, som går 50cm, under terræn, væggene ind mod opholdsrummet er ca 10cm, og vistnok gasbeton.. (de føles kolde)

Spørgsmålet er nu, om det kan svare sig at banke op, isolere og lægge gulvvarme, eller det i virkeligheden er loftet, der er svageste led?
Eller måske skydedør, eller viktualierummets vægge..

Giver ovenstående mening?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skydedøre er normalt svære at få tætte. Måske din også er utæt.
Ellers vil jeg vurdere, uden at have regnet på det, at du vinder mest på at isolere loftet yderligere og dernæst viktualierummet.
I stedet for at gætte, så brug nogle hundrede kroner på at lege et termografikamera i en dag.
Vinter som nu er den helt rigtige årstid at teste med sådan et og et par billeder vil hurtigt give rigtig god ide om hvor der siver mest varme ud


Ask
Din : Skydedør, i hele den ene endevæg fra 1975, med Termo glas.

Skydedøren fra 1975, er med alm. termoglas med U-værdi ca. 3, De nye 3-lags glas er med en U-Værdi på 0,5 - 0,6, afhængig af leverandør.

En ny skydedør vil hjælpe gevaldigt på varmetabet, samt mere isolering på i/på taget.
Dog kan det være vanskeligt med ret meget mere isolering, pga. build-up. Der skal være min 50 mm luft oven på isoleringen.
Afhængig af tilstanden på det 45 år gamle build-up, kunne en renovering, med højere afstand, også være en mulighed løsning.

Bemærk at den optimale afstand for 3-lags Termoglas er 18-20 mm, dvs. tykkelse 48-52 mm.
Nogle fabrikater har væsentlig lavere tykkelse.

Nyt gulv, med U-værdi bedre end 0.1 vil under alle omstændigheder være god mening.

Vægge 25 mm gasbeton !?

Hvad vægter højeste for dig, komfort eller økonomi ?

Hav ligeledes i mente hvad den nye Klimalov kan medfører!
Spørgsmålet er vel om det er kulden der trænger ind, eller om det er varmen der siver ud.   
Tak for gode svar..
Der er tilsyneladende følgende muligheder:
  1. Ny skydedør
  2. Loftisolering
  3. Nyt terrændæk
  4. Isolering af viktualierum
1: jeg overvejer at opbygge brystning, med vinduer over, og en enkelt-/dobbeltdør i midten.
GSH, du nævner rudetykkelsen, jeg ved ikke hvad KPK er, men dem har vi hele vejen rundt, og er ok. Tilfredse..

2: jeg kender godt lidt til problemstillingerne omkring build-up.. Der er ret nyt pap på, da det gamle var færdigt, så jeg ville gerne undgå at pille det af,  selvom det klart er den rigtige løsning, at forhøje konstruktionen.. kunne jeg erstatte eksisterende isolering nedefra, med f.eks. 100mm Kingspan? (Eller andet "højisolerende" produkt) og opnå en effekt?

3: jeg kan ikke helt gennemskue, hvor megen effekt, det vil have kontra det relativt store/tunge arbejde, at grave ud, og støbe nyt?

4: væggge+dør til viktualierum er kolde, jeg er dog i tvivl om, hvor evt. Isolering bør placeres? På den kolde eller den varme side?
Og hvad med den del, af væggen, der går under terræn? Skal den isoleres?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Det er ikke nødvendigt at støbe gulv for at lave gulvvarme, let gulvvarme vinder mere og mere frem. Du kan også beholde radiatorerne. Let gulvvarme eller radiatorer giver en bedre regulering.
I nye huse er man begyndt at vende tilbage til radiatorer, pga. bedre regulering. Det har bl.a. været fremme på TV i hammerslag.

Ved udskiftning af gamle 2-lags termoruder til nye 3-lags med varm kant, tykkelse 48-52 mm, vil besparelsen nok ligge på ca 200 KWh/m2/år.

Tommefingerregel ca 8 KWh/m2/år for hver 0,1 U-værdis forbedring.

Ja med f.eks. 100 mm Kingspan kan du opnå det der svarer til alm ca 200 mm
isolering.
Det hjælper alt samme hvis du også isolerer væggen der går under terræn.
Har selv isoleret min soklen udvendigt, med 200 mm, ned til frostfri dybde, husk dog ca 100 mm fra underkant af sokkel. 

Desværre har KPK ikke oplyst deres rudetykkelse i deres snittegninger. Det er desværre min oplevelse at vinduesproducenterne ikke har været nok "fremme i skoene" når det gælder energioptimering.

Fik stukket denne i hovedet, pr. telefon, for ca 16 år siden, fra Rationel, : "Det er da ikke nødvendigt med varm kant, det kan da slet ikke betale sig"
Skydedøren helt klart.

Hvis der ikke er en tæt dampspærre i loftet ville jeg efterisolere her også - de fleste bjælker ifm fladt tag er min 200mm så ingen problem med at gå op i 145/150mm moderne og mere effektiv isolering. Sammen med en tæt dampspærre vil dette også være en væsentlig forbedring.

Hvis taget er modent til udskiftning ville jeg hæve det og fylde papiruld i oppefra sådan at dampspærre kan undværes nedefra 

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Let gulvvarme med f.eks. spånplader direkte på isolering giver lige så hurtig regulering som radiatorer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
GSH skrev den 23-12-2019 14:40:01

Vægge 25 mm gasbeton !?

Hvad vægter højeste for dig, komfort eller økonomi ?

Hav ligeledes i mente hvad den nye Klimalov kan medfører!

 Jeg fik vist ikke kommenteret på den del🙂

Det er forresten 23cm. Gasbeton med 150mm facadeisolering udenpå🙂

Jeg tænker komforten er meget væsentlig.. men økonomien sætter jo sine begrænsninger.
Hvad tænker du omkring den nye klimalov? Er det oplagt at se tiden an?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja, måske jeg lige en overveje den løsning, uden beton.. Du tænker at fjerne gammelt terrændæk, og opbygge nyt, med trædefast eps eller lign? For at spare tørreriden?
Eller bliver det nok svært for mig at klemme gulvvarme ind, da jeg ikke nå hæve gulvniveauet,  desværre...

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis