Hvor kommer kulden fra? (Hvor vinder jeg mest?)

Hejsa

Jeg har en tilbygning, hvor jeg, på sigt, forestiller mig den skal bruges som værelse..
Problemet er, at den er ret kold.. Der er en radiator, men den har lidt svært ved at varme rummet op.. Jeg spørger derfor efter jeres bud på, hvilken forbedring der giver mest værdi..
Scenariet er som følger
Areal: 20kvm.
Bygget 1975
Gulv: betongulv, herunder 50mm isolering.
Tag: build up, med 100mm isolering
Vægge: 25mm gasbeton, facadeisoleret med 150mm rockwool
Sokkel: støbt, efterisoleret med 120mm grafit-xps.
Dør, fra 2015-2-lags glas
Skydedør, i hele den ene endevæg fra 1975, med Termo glas.
Vindue, 60x120 fra 2018 med 3-lags glas.
I det ene hjørne (ca 1x2mtr) er der et viktualierum, som går 50cm, under terræn, væggene ind mod opholdsrummet er ca 10cm, og vistnok gasbeton.. (de føles kolde)

Spørgsmålet er nu, om det kan svare sig at banke op, isolere og lægge gulvvarme, eller det i virkeligheden er loftet, der er svageste led?
Eller måske skydedør, eller viktualierummets vægge..

Giver ovenstående mening?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg har en tilbygning, hvor jeg, på sigt... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan jo grave så langt ned at der bliver tilstrækkelig plads. Ved flydende gulv kræves der ca. 10 cm mindre udgravning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Ja, det er jo klart🙂 jeg sparer jo betonklodsen🙂
I forhold til loftshøjde, tænkte jeg på at lægge det ovenpå eksisterende terrændæk..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Med hensyn til den nye Klimalov vil der med garanti ikke blive lempet på isoleringskravene, tværtimod. Samt energipriserne vil nok, på en eller anden måde, få et tak opad.

Derfor lad være, på nogen måde, at spare på isoleringen. Tænk langsigtet og tag evt. renoveringen i etaper.
Har selv haft en 4 meter skydedør fra 1974 og det var vanvittigt hvor meget varme der drøner ud af sådan en, selv i lukket tilstand 🙃😏. Den skal skiftes og så ville jeg se på isolering i taget og så vente med mere, for at se om det bliver nødvendigt. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg tror jeg lander tilbygningsprojektet på disse, i prioriteret rækkefølge:
  1. Udskiftning af skydedør
  2. Isolering af viktualierum (opprioriteres, hvis der dukker billig 50mm Kingspan op på dba, i mellemtiden)
  3. Isolering, eller ombygning af tagkonstruktion 
  4. Udskiftning af dør til viktualierum (Der er pt. En alm. Indendørs papdør)
  5. Opbygning af nyt terrændæk
Hvor vidt alt gennemføres er jeg usikker på, men nu ser vi.

Mange tak for kommentarerne. Flere er selvfølgelig velkomne.. så byd bare ind..
Glædelig Jul!


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)


Bemærk at den optimale afstand for 3-lags Termoglas er 18-20 mm, dvs. tykkelse 48-52 mm.

 Jeg fandt over energimærke fra KPK.. 

https://www.kpk-vinduer.dk/kvalitet-og-garanti/energi-og-ce-maerker/
Det lader til deres Vision-serie isolerer meget bedre end den almindelige?
Det er lidt svært at læse, synes jeg

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis