Trække kabel gennem en hulmur

Kære alle,
Efter gentagende gange at have konstateret at den tidligere ejer af mit hus har været en anelse “kreativ” har jeg valgt at gennemgå alle tilgængelige el-installationer for at finde de brodne kar der måtte være. Ved kreativ mener jeg ikke korrekt installeret korrespondancer, ikke korrekt tilsluttet jord til hvidevarer, osv.

Den tidligere ejer har bl.a. boret er kabel fra en stikkontakt ud på facaden af huset, til tilslutning af et stik udendørs samt en lampe. Kabletder var lagt havde 3 ledere, men lederen til jord var dog konsekvent blevet afkortet og ikke monteret i begge ender. Jeg har også været tvunget til at udskifte stikkontakten på facaden, da personen ikke har monteret det korrekt, og den derfor ikke var vandtæt

jeg har valgt at trække et nyt kabel, men jeg har meget svært ved det - mellem ydermuren og indermuren er der godt og vel 30-40 cm stenuld, og hver gang jeg fører kablet ind, bliver det fanget i isoleringen og bøjer af før det kan ramme udgangen.

Min søgefjeder kan heller ikke hjælpe mig her. Har i nogen fif til hvordan jeg kan fiske kablet nemt igennem muren?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke mulighed for at binde det ny kabel fast i det gamle og bruge det til at skifte kablet? Ellers skal du bruge et stykke ståltråd, som du laver et lille øje på, så du kan binde det ny kabel fast i.

fase
Alt som  har længden, er tynd og stift kan bruges. En blomsterpind, ståltråd o.s.v. Selv har jeg et murbor som er svejset / forlænget sammen med et stykke rundjern. I den ene ende er der boret et hul i rundjern, så jeg med det samme der er boret kan tage den af boremaskine og binde kabel fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg plejer at bruge de der
1 meter lange svejsetråde man kan få. Så kan man også nemt lige bøje en krog på enden, eller bukke et øje, som en ledning kan bindes fast i. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Et 16 mm (5/8) plastrør som er savet spidst i den ene ende virker for mig .............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis