Gulv med gulvvarme uden betondæk

Er der nogen der har erfaring med gulv med gulvvarme uden støbt betondæk.

Jeg er med på at der skal graves ud, rettes af og isoleres (polystyren), men hvad skal der så ske, hvis man gerne vil have hurtigregulerende gulvarme evt. uden at støbe betondæk?

Der er tale om 90m2 fordelt på to rum (60m2 og 30m2).

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Afretningen i bunden skal være meget præcis da det er der endelig gulvhøjde fastlægges.
Så udlægges radon dug som fastklæbes til sokkel / mur.
Polystyren med trykstyrke 250 lægges ud, gulvspånplader med spor hvor der monteres varmefordelings plader og gulvvarme slanger.
En lille fidus: Det hele dækkes med plastfolie og du tegner gulvarslanger ind med tusch så du har et 1:1 "landkort" plastfolie rulles sammen til senere brug.
Over spor- varmefordelings plader og rør lægges gulvspånplader. Nu kan du udrulle plastfolie / landkort og du kan med sikkerhed skrue gulvspånplader ned imod sporplader uden at risikere skade på rør.
Så er der kun at lægge det gulv du vil have og få gulvvarme til at spille.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak for svar, det er da til at forstå.

Og der er ingen problemer med knirkelyde eller andet i denne konstruktion, hvis den er udført korrekt?

Tillægsspørgmål - vi er meget glade for det køkken der er i det ene rum nu og det er ikke så gammelt. Vil det være muligt/en god idé, at skære en kant i gulvet langs køkkenet, så det eksisterende betondæk under køkkenelementerne (og dermed køkkenelementerne) bevares som det er og så lave gulvarmen som du beskriver i det resterende køkken? Du skal bare være ærlig her, hvis du synes det er noget skrammel og at køkkenet skal væk.
Jeg er altid ærlig. Det bliver noget skrammel. Du bliver nødt til at tage køkkenet ned og så stille det op igen når gulvet er lagt. Ellers vil du få problemer med revne dannelse imellem de 2 materialer og evt. en lille niveau forskel.
Der kan forekomme knirkelyde og især hvis man går for tæt hen imod vendespor med varmefordelings plader. De 2 sidste jeg har lavet har jeg lagt et ukrudts dug ud over varmefordeling plader inden gulvspån plader. Det vil modvirke knirkelyde op imod øverste spånplade.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Normalt lægger man et lag gulvpap oven på varmefordelingspladerne og når ev elmand skriver "gulvspån", så menes der en almindelig 10mm spånplade. Gulvspån er typisk 22mm med fer og not, ligesom sporplader - bare uden spor. 
ev elmand skrev den 22-12-2019 18:29:40

Jeg er altid ærlig. Det bliver noget skrammel. Du bliver nødt til at tage køkkenet ned og så stille det op igen når gulvet er lagt. Ellers vil du få problemer med revne dannelse imellem de 2 materialer og evt. en lille niveau forskel.
Der kan forekomme knirkelyde og især hvis man går for tæt hen imod vendespor med varmefordelings plader. De 2 sidste jeg har lavet har jeg lagt et ukrudts dug ud over varmefordeling plader inden gulvspån plader. Det vil modvirke knirkelyde op imod øverste spånplade.  

 Bare fint, så forbereder jeg indpakning og afmontering af det. Det skulle også være muligt.

Fint tip med at lægge noget imellem varmefordelingsplader og spånplader (og også det foregående tip, med at tegne slangerne op på plastikdug til senere brug)

Annonce
kres10 skrev den 22-12-2019 19:07:53

Normalt lægger man et lag gulvpap oven på varmefordelingspladerne og når ev elmand skriver "gulvspån", så menes der en almindelig 10mm spånplade. Gulvspån er typisk 22mm med fer og not, ligesom sporplader - bare uden spor.

Det er noteret, godt med den opklaring - så kan der spares lidt højde der. 

Tak for svar her i tråden - kæmpe hjælp. Det lyder til at I begge har en del erfaring med den her type gulv.

Jeg har haft svært ved at google mig til det her info, fordi det virker til at det med at støbe gulve med gulvvarme er den herskende standard i dag. Jeg vil dog gerne undgår den store betonklods, såfremt det er muligt.

Lidt mere info.
http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
https://styrolit.dk/home/gulvisolering/
https://www.traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

Tykkelse af gulvspånplader med spor kan variere alt efter zonestørrelse på gulvvarmeenheden.
22 mm = maks. 16 m²
25 mm = maks 32 m²

Der skal tages højde for at producenterne har forskellige maks. tykkelser for isoleringslaget ift. trykstyrken. Tykkelse svinger mellem 300-400 mm

Der skal anvendes som min. 12 mm spånplade over sporplade for afstivning af konstruktionen.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
I mit eget køkken har jeg "snydt lidt" Der er lavet flydende gulv, men jeg har fræset spor direkte ned i øverste polystyren plade. Det er lavet med overfræser som køres efter retskinne og radius i vendespor. Her er så monteret varmefordelings plader og derover 22 mm gulvspån plader.
Man kan dårlig sige at man sparer højde ved at bruge 10 mm i stedet for 22 mm øverst. De 12 mm skal bare afrettes det stykke længere nede.
Jeg har lige for nylig erfaret at 22 mm gulvspånplader er i sådan en pris konkurrence at det er billigere end 10 mm / kvm 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis