Gulv med gulvvarme uden betondæk

Er der nogen der har erfaring med gulv med gulvvarme uden støbt betondæk.

Jeg er med på at der skal graves ud, rettes af og isoleres (polystyren), men hvad skal der så ske, hvis man gerne vil have hurtigregulerende gulvarme evt. uden at støbe betondæk?

Der er tale om 90m2 fordelt på to rum (60m2 og 30m2).

Er der nogen der har erfaring med gulv med... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har også lagt spånplade gulv på isolering og jeg har heller ingen knirkelyde. Gjorde det pga tidspres da jeg ikke kunne vente på en betonklods der hærdede op og har aldrig fortrudt det 😊

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Bygningskonstruktør skrev den 22-12-2019 22:47:39

Lidt mere info.
http://www.sundolittguiden.dk/rs/16/uden-beton/
https://styrolit.dk/home/gulvisolering/
https://www.traeinfo.dk/produkt/traefakta-12-lette-terraendaek/

Tykkelse af gulvspånplader med spor kan variere alt efter zonestørrelse på gulvvarmeenheden.
22 mm = maks. 16 m²
25 mm = maks 32 m²

Der skal tages højde for at producenterne har forskellige maks. tykkelser for isoleringslaget ift. trykstyrken. Tykkelse svinger mellem 300-400 mm

Der skal anvendes som min. 12 mm spånplade over sporplade for afstivning af konstruktionen.

 Yderst brugbart og nu forstår jeg hvorfor jeg ikke selv har kunne finde de her guldkorn, jeg har simpelthen brugt de forkerte ord.

Vigtig information du kommer med her i forhold til tykkelsen af sporpladerne. Jeg tror jeg kan læse ud af det du skriver, at jeg kommer til at have to kredse i rummet på 60m2 og en kreds i det på 30m2 og jeg i begge tilfælde så er "låst" til at bruge 25mm sporplade.

I forhold til isoleringstykkelse, så går jeg efter de 300mm som er der, hvor Sundolitt skriver, at der ikke skal tages andreforholdsregler.

Og til sidst igen en vigtig detalje - så jeg ikke ryger i 10mm pladerne - takker!
ev elmand skrev den 22-12-2019 22:49:01

I mit eget køkken har jeg "snydt lidt" Der er lavet flydende gulv, men jeg har fræset spor direkte ned i øverste polystyren plade. Det er lavet med overfræser som køres efter retskinne og radius i vendespor. Her er så monteret varmefordelings plader og derover 22 mm gulvspån plader.
Man kan dårlig sige at man sparer højde ved at bruge 10 mm i stedet for 22 mm øverst. De 12 mm skal bare afrettes det stykke længere nede.
Jeg har lige for nylig erfaret at 22 mm gulvspånplader er i sådan en pris konkurrence at det er billigere end 10 mm / kvm

Smart - men det har jeg sandsynligvis ikke tålmodighed til :) Så jeg må betale for nogle færdige sporplader.

Angående prisen på gulvspån, så er det heldigt fordi Bygningskonstruktør skriver at jeg minimum skal bruge 12mm over, så jeg går bare efter de 22mm i stedet, så bliver det også det stivere og endda billigere...godt at vide.

 

MLU skrev den 23-12-2019 07:56:45

Jeg har også lagt spånplade gulv på isolering og jeg har heller ingen knirkelyde. Gjorde det pga tidspres da jeg ikke kunne vente på en betonklods der hærdede op og har aldrig fortrudt det 😊

 

Sparret tørretid er klart en af de store fordele ved det her.

Bare godt at høre fra folk, som selv har været det igennem med succes   
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis