Gammel krydsnings afbryder.

Jeg har lige været ovre ved en genbo, for at skifte nogle dæksler/rammer, samt et par gamle afbrydere ud med nyt.
Jeg troede at det var en korrespondance tænding der var i deres gang, men da jeg så fik skilt det ad, viste det sig at der var en "ekstra" kontakt, så det jeg troede var en korrespondance afbryder viste sig at være en krydsningsafbryder.
Det var de gamle plantangent afbrydere der sad, og tangenterne var pillet af.
Det der undrede mig var at der var 2 tangenter (knapper) på krydsningsafbryderen, men de sædvanlige 4 ledere.
Nu til spørgsmålet:
Har der på noget tidspunkt været en dobbelt krydsnings afbryder, eller ville tangenten dække begge "knapper" på de gamle plantangent fra LK?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dæksel tog fat i begge knapper, så det er næsten helt sikker en krydsningsafbryder. Hvis der ligge 2 " halve dæksler " er det noget andet.
Krone afbryder og 2 polet afbryder ser ud på samme måde forfra, men ved krone er der kun 3 klemmer. Ved 2 polet 4 men tegning bagpå må vise om det er det ene eller det andet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der var ingen dæksler, så jeg var lidt på hælene.
Men det var også som om det kun var den ene af knapperne der tændte lyset....
Jeg er næsten 100% sikker på at det er en krydsning, da der også var 2 korrespondance afbrydere der tændte/slukkede ganglys.
Jeg havde bare overset den ene korrespondance afbryder, jeg troede den var en afbryder der tændte lys til et andet rum.
Nå men jeg køber en krydsningsafbryder og håber det bedste... Jeg har jo ikke rodet med sådan nogle siden jeg stod i lære (udlært 1986) så lidt rusten er man jo    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Henrik, du er da så gammel i gårde, at det er vigtigt med billeder   . Så hvis du ikke har andet at lave, fordi du måske bare går i vejen i køkkenet    (det har jeg ingen anelse om er tilfældet) , så smut lige over til genboen og tag et par billeder af afbryderen, så vi kan se dyret bagfra og forfra. Udlært i 1986, man bliver aldrig udlært som strømfordeler   .

fase
Ha ha, her i huset er det mig der laver maden, det skulle jo gerne smage godt (puha godt konen ikke læser dette   )
Jeg er nu næsten 100 % sikker på det er en krydsningsafbryder, da den "arbejder" sammen med 2 stk korrespondanceafbrydere.
Jeg blev bare usikker når der ikke var et dæksel og så 2 "knapper" (som en kroneafb.) men 4 ledninger monteret, samt at det er rigtigt længe siden jeg sidst har rodet med Plantangent materiel.
Jeg valgte at lade den sidde, indtil jeg har en krydsningsafbryder... det er ikke dem der normalt er på lager hos mig   så jeg må et tur i en forretning i morgen og bruge lidt mønt.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Og vi venter spændt på løsningen.............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis