Flytte brændeovn / ændre skorsten

Hej alle
Vi har købt et ældre hus og leger med tanken om at flytte brændeovn fra et rum til et andet.

Jeg forestiller mig at lave hul i væggen og sætte et ekstra knæk på røret ind til skorstenen.

Kan man det?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kan du, men endnu bedre mure det gamle hul efter og hugge et nyt hul direkte ind i hjørnet til skorsten.
Når du har hugget det nye hul, kan du pudse det gamle hul indefra, med hænderne igennem det nye hul. Det skal helst være nogenlunde glat så skorstens fejer ikke får kosten til at gå fast i noget skrammel.
Det skal naturligvis godkendes af skorstensfejer, og en opringning til ham vil altid kunne betale sig. De har også rådgivnings funktion, og jeg mener ikke det koster noget ud over det du i forvejen giver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis det er en brændeovn som ikke er godkendt til nyopsætning, så er det ikke sikkert at fejeren vil godkende at du flytter den til et nyt rum.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det tror jeg nu ikke de kan have indvendinger imod. Jeg har en gammel høj kakkelovn som er nedtaget, og fejer siger jeg godt må stille den op igen på min ege matrikel. Men den må ikke sælges og stilles op igen undtagen hvis det er til fredede bygninger.
Det er under alle omstændigheder godt at forhøre sig hos fejer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis