Ekstra store termoruder - hvor?

Hej

I forbindelse med projektering af vores nye hus har vi netop fået overleveret de første skitser. Vi er fint tilfredse og syntes der er mange fede detaljer.

En enkelt er jeg dog kommet i tvivl om i forhold til pris. Der er lidt udsigt fra huset og arkitekterne har derfor foreslået at den ene væg i stuen bliver et stort vindue. Det vil dog kræve en termorude på 6x2,5 meter!!!!!

Jeg tænker umiddelbart at alt kan købes hvis man vil betale, men jeg har lidt svært ved at finde et sted hvor de laver så store ruder. Er der nogen herinde der kan hjælpe?

Mvh Henrik
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan sagtens klares af enhver glas producent. Prisen nok lidt høj men det kan snildt laves. Du skal i forbindelse med det der tænker over om det var bedre med nogle elementer for at bryde lidt i synet udefra. Der kommer jo også rigtigt meget varme gennem sådan et vindue ind i huset

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Det er med vilje lavet uden opdeling i elementer da det giver et langt "renere" udtryk. Og med hensyn til varme er jeg ikke så nervøs - vinduet vil være østvendt så problemet vil primært være om morgenen, hvor solen trods alt ikke varmer så meget

Du skriver at alle producenter kan klare det - jeg har blot ikke kunne finde nogen der laver noget over 250 cm. Jeg har dog heller ikke skrevet til dem og forhørt mig.

Nu er det stadig tidligt i processen, men jeg er blot nysgerrig. Kan man montere en termorude uden en decideret vinduesramme? Der er jo nødt til at være noget der holder vinduet, især et vindue af den størrelse.
De fleste af de store vil godt lave det på din bestilling, men de vil ikke tage ansvar for det, dvs. der er ingen reklamation med mindre du holder dig indenfor max. mål på de enkelte serier. Max mål lyder det til at du selv har slået op. Bemærk at det kan variere alt efter om det er 2 eller 3 lags glas og hvilken serie af vinduer du vælger.

IdealCombi har jeg kendskab til, at de har lavet efter bestilling, hvor køber selv har overtaget ansvaret efter levering på byggepladsen.

Husk at der er store kræfter på spil med så stort et vindue i ét stykke. Termiske spændinger i glasset og hvis træ er en del af konstruktionen, må du også forvente at rammerne giver sig noget i forhold til årstiden.

Vi har selv et parti på omkring 3 x 2,05 i træ/alu og det knager og brager en del, når det går fra koldt til varmt og omvendt.

Lyder i øvrigt som et flot projekt du har gang i.

Er det ikke lovbestemt hvor store vinduespartier man må lave , af hensyn til varmetabet eller er det kun i nybyggeri den regel gælder.......................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
jetz skrev den 22-12-2019 17:18:59

De fleste af de store vil godt lave det på din bestilling, men de vil ikke tage ansvar for det, dvs. der er ingen reklamation med mindre du holder dig indenfor max. mål på de enkelte serier. Max mål lyder det til at du selv har slået op. Bemærk at det kan variere alt efter om det er 2 eller 3 lags glas og hvilken serie af vinduer du vælger.

IdealCombi har jeg kendskab til, at de har lavet efter bestilling, hvor køber selv har overtaget ansvaret efter levering på byggepladsen.

Husk at der er store kræfter på spil med så stort et vindue i ét stykke. Termiske spændinger i glasset og hvis træ er en del af konstruktionen, må du også forvente at rammerne giver sig noget i forhold til årstiden.

Vi har selv et parti på omkring 3 x 2,05 i træ/alu og det knager og brager en del, når det går fra koldt til varmt og omvendt.

Lyder i øvrigt som et flot projekt du har gang i.

 Ahhhh.... det var et godt input. Den tager jeg lige med videre til arkitekterne... Men de viste billeder af et lignende projekt de havde lavet tidligere, men det er selvfølgelig ikke ensbetydende med at problemet ikke også opstår der :-)

Og tak - Når vi så småt går igang regner jeg med enten at lave en blog omkring det eller oprette en "projekt-tråd" herinde således andre folk måske kan drage nytte af vores erfaringer...

Mvh Henrik
hej,

Det er ikke trivielt at lave termoruder i den størrelse! 3,2x6 m er standard tavle størrelse fra produktionen af selve glasset. Der er flere firmaer, som burde kunne lave sådan en rude - omend det er håndlavet da ingen af deres maskiner har så stor kapacitet mig bekendt.
Glassolutions bør kunne.

Men de kan kun løse problemet med at fremstille ruden! Jeg kender ingen af de konventionelle vinduesproducenter, som vil producere en karm i den størrelse, så du skal nok have fat i  et aluminiumsfacade firma for at lave karmen.

/K

Så er der problemmet med forsikiringen , prøv at undersøge om de dækker en så stor termerude , uden en megastor præmieforhøjelse i fremtiden, hvis uheldet skulle være ude , jeg taler her med erfaring........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis