Affedtning af metal - Benzin?

Råd vedr. affedtning ønskes.

Hej med jer,

Jeg har fået en smed til at svejse og opsætte et hegn på vores terrasse i Barcelona. Årsagen er at naboens nye elevatortårn kom skræmmende tæt på vores tagterrasse og da folk i den del af verden har lidt svært ved at kende forskel på "dit og mit", så valgte vi at få opsat et 1,5 meter højt hegn for at få eventuelle tyveknægte på andre tanker. Det skal siges at vi har haft vores lejlighed siden finanskrisen i 2008 og vi har ikke haft et eneste indbrudsforsøg.

Nå, men tilbage til sagen ;-)

Jeg vil selv male hegnet med en spansk version af Esbjerg Lak. Både grunder og maling, som jeg har brugt til andre projekter. Hegnet er jo, som man kan se på billedet i sort jern og sikkert stadig fedtet. I DK ville jeg købe 5 liter cellulosefortynder, men i Spanien koster 2,5 deciliter fortynder det samme som 5 liter i DK og det batter jo ligesom ikke meget på 13 meter hegn. Kan man ikke gå på tanken og købe 5 liter benzin til formålet?

Jeg ved godt at hegnet burde sandblæses. men dette hegn er lavet på stedet og det spanske klima og luftfugtighed er bare meget anderledes end i DK, så jeg må acceptere at jeg bliver nødt til at male ovenpå glødeskaller. Havde jeg hyret en Spanier, så havde vedkommende helt sikkert ikke affedtet og helt sikkert droppet at grundmale. Men jeg er ikke indfødt og jeg vil gerne bruge en dag med stålbørsten for at få så blank metal som muligt. En anden detalje er at jeg må købe mig et spejl, da jeg jo ikke kan komme til at se hvad jeg maler på den anden side, men det går nok. Projektet går i gang 29/12 hvor jeg ankommer og jeg har afsat en uge til at gå og hygge mig med at male + indkøbe materialer.

Men benzin til affedtning? Er det OK?


Hundefar

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:

Hundefar

Lad være at bruge en stålbørste til at "rense" metallet med, da du så polerer metallet, og gør at malingen binder dårligere.

Affedtning kan klares med sulfo og vand, hvis det bare er olie resterne. Evt. Maskin Opvaske sæbe og vand. Fosfor syren i maskin opvaskemidlet virker også som rust konverter/fjerner.
Skyl med rigelige mængder vad bagefter, og lad det tørre.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Steensen, Tak for dit svar. jeg vil prøve at tage nogle opvasketabs med til Spanien og lave en opløsning af dem i vand. Derefter vil jeg vaske grundigt og til sidst med ren vand for at få de sidste sæberester med. Det skal nok blive godt. Jeg husker blot at helt nyt jern kan være temmelig oliereret, så måske lige en hurtig overtøring med benzin inden vand og sæbe ;-)

Hundefar

du kan sagtens bruge benzin til og affedte med specielt hvis det er noget der ligner esbjerg lak .Da det ikke er specielt krævende .jeg mener faktisk at at man kan bruge terpentin til fortynding af esbjerg lak da det er en olie maling
Jeg vil anbefale acetone, det burde fås billigt.
Tag en lille lægtehammer med, til at slå slagger løs. Der kan sagtens sidde en tyk skal af carbon oven på svejsesømmen, den skal are have nogle tæsk, så forsvinder det.
En stålbørste på en vinkelsliber er også god. 

Elektronikteknikeren
Forslag vedr. spejl: Sæt et lille stykke spejlglas i en selfie-stang, måske er det nemmere?

Træd ikke på mine ledninger :o)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også