Trække rør-i-rør til radiatorer ved nyt støbt tærrendæk

Jeg har besluttet at nedlægge min krybekælder og vil erstatte den med isolering og et betondæk øverst. Pt. er der trukket sorte rør rundt til de enkelte radiatorer langs ydervæggene, så de sidder parrallel-forbundet i et 2-strengs system.

Jeg vil gerne udskifte de gamle rør med nye pex r-i-r, men hvordan gøres det smartest?
Indgangen med fjernevarme er i det diagonale modsatte hjørne af hvor de fleste rum er!

1:
Er det bedst at oprette et lille teknikrum midt i huset (hvilket jeg har fint mulighed for) og trække 22mm pex derhen med fordelerrør på og derfra trække 15mm rør direkte ud til de enkelte radiatorer.

2:
Eller skal jeg føre pex rundt i ét langt parrallelt 2-strengs system (som det eksisterende) med koblingsdåser ved de enkelte radiatorer, i så fald, hvilken dimension bør det være?

Jeg hælder selv til løsning 1.

Huset er 110m2 og der er 6 radiatorer, fordelt på 4 rum.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at kunne se et grundplan over huset og viden om hvor stor del du brækker op er det lidt svært at se den økonomiske forskel på de muligheder du ridser op.
Men når huset kun er på 110 kvm (ca. 8 x 14 m ) er det nok ikke rørlængder der afskrækker. Så der jo faktisk 3 - 4 muligheder eller blanding af dem
Som du nævner en fordeler i bunden af et skab eller lignende. Ligefrem ekstra teknikrum i et mindre hus er lidt overdrevet.
Eller 2 strenge ud til hver radiator som jo er det mest almindelige i selv større huse.
Eller koblingsdåser til videre føring ved nogle radiatorer. Hvis du 3-4 mindre radiatorer kan de godt forsynes med 15 mm rør i en parallelstreng.
Men du kunne jo også overveje at isolere krybekælder, undlade beton og så slutte med gulvspånplader, varmefordelingsplader med gulvvarmeslanger.
Det sidste er det man kalder flydende gulv og på den måde bliver gulvvarme lige så hurtig at regulere som radiatorer. Men det er mere behagelig når gulve føles lune.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for input Erik.

Gulvvarme, både let og tung har været overvejet, men er droppet igen grundet flere årsager.

Krybekælderen er mellem 60 og 100 cm dyb og med klaplag af beton, så den er nem at gå til. Der skal ikke graves noget ud, "bare" fyldes op med Leca i bunden til afretning, ca 400mm EPS med 8-10 cm svindarmeret beton på toppen.

Teknikrummet bliver et teknik light :-)
Det er kun fordi det er praktisk at oprette, da der er en del kablet netværk, antenne og el m.m som skal trækkes om i kabelrør, og så er det nemmest at samle der.

Når du skriver "2 strenge ud til hver radiator som jo er det mest almindelige i selv større huse" så mener du bare en frem og retur?

Mvh. Martin
Ja frem og retur til hver radiator, alle sammen med udgangs punkt i en fordeler ved din fjernvarme unit. Rørene rilles ned i øverste lag isolering. Og det er naturligvis rør i rør.
Har du direkte fjernvarme er det VVS arbejde medens ved indirekte fjernvarme må det godt være Lav det selv.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er direkte fjernvarme, men jeg vil gerne forberede så meget som muligt inden VVS'eren kommer.

Tak for nogle gode svar, og glædelig jul til alle   
  Jeg nævner bare regler, hos mig selv laver jeg det selv, og ser lidt bort fra regler. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis