Kælder oversvømmet, kan gulvet reddes?

Håber der sidder en håndværker derude der kan guide mig.
Jeg har lige brugt 3 måneder og en del penge på at lave min 40kvm store kælder om til en hjemmebar/biograf.
Jeg mangler bare at montere gerigter omkring 1 dør så er jeg done.

Idag da jeg kommer hjem fra arbejde vil jeg ned og være færdig, men ser så at der står vand op gennem gulvet :'(
Det er kommet siden jeg gik derfra kl 23 igår aftes.
Der er en gulvrist, der løber ud i en brønd udenfor kælder døren, som ligger 1½ -2 meter under terræn.
Pumpen i brønden er så åbenbart stået af, hvorfor der er kommet vand ind.

Jeg har sat en ny pumpe i og fået alt det synlig vand væk. Sat en affugter op, skruet op for varmen, og sat vinduerne på klem.

Mit spørgsmål er så: Kan mit gulv reddes?

Er nervøs for, om det kan blive så tørt dernede, at der ikke kommer svamp under gulvet? Eller at gulvet suger så meget vand at det udvider sig :-(

Er der nogen der har erfaring med noget lignende?
Billeder: https://imgur.com/a/9q6jvK6
Gulvet jeg har lagt er dette: https://www.wallmann.dk/produkter/laminatgulve/visio-grande-laminatgulv
ovenpå dette under lag: https://www.wallmann.dk/wallmann-sortiment/underlag-148/extreme-gulvunderlag
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Det er jo en trist julehistorie.
Jeg vil ikke tro at du kan redde gulvet, da det sikkert vil slå sig når det har været direkte vådt. Selv om det kaldes laminatgulv, så er kernen vel lavet af spånplade eller lignende træ. Det vil udvide sig når det er helt vådt. Desuden vil gulvet have meget vanskelig ved at tørre da der er dampspærre under og laminat øverst. Desværre tror jeg ikke der er andre muligheder end nyt gulv. Men der sker jo ikke noget sådan lige hen over julen, så vent eventuelt en måned og se hvordan det udvikler sig.
Jeg har kælder med drænpumpe og har den erfaring at pumper ALTID på et eller andet tidspunkt går fast eller svømmer ikke virker eller der er strømafbrydelse eller - -
Altså der er garanti for at det sker igen.
Derfor har jeg flisegulv i min kælder, og muret sokkel under skabe, ligeledes med fliseforkant. Så når det hvert 2. eller hver 4. år går galt så er det bare at få det i gang igen og spule gulvet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Tak for svar, det var desværre også det jeg frygtede :(
Håbede bare der var en der havde et genialt tip.

Synes allerede jeg kan fornemme at noget af gulvet buler op, og andre steder virker det som om, der er kommet sprækker mellem pladerne.

Men jeg må vel give affugteren et par dage, og så se om jeg skal bruge et par måender ekstra på mere eller mindre at starte forfra :(
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Gulvet er helt sikkert sødt. Alle gulve der indeholder træ eller organiske materialer er no go i en kælder. 

Elektronikteknikeren
Fliser eller råt betongulv er det eneste rigtige i en kælder. Desværre. 

Mvh. Christian M
 

Du kunne installere en ekstra pumpe som sidder højere i brønden som kun går igang hvis den anden er stået af.

Håber ikke at dette uheld ødelægger julestemningen. God jul.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ville få monteret en højvandslukker, som ekstra sikkerhed.(eller nedlægge gulvristen, hvis det er en mulighed)
En ekstra højvandsbold som giver alarm, ved for høj vandstand i pumpebrønden kunne også være en mulighed.
Forsikring vil måske dække skaderne

Vi prøver igen, i morgen --
Højvandlukker virker hvis det er kloak udefra der presser vand op. Ekstra pumpe virker ikke ved strømafbrydelse, og med så hurtig vandstigning er det også en risiko. En føler og så alarm koblet sammen med tyveri alarm kan afhjælpe noget men igen, er der ingen strøm så kan du heller ikke få pumpe i gang.
Så noget gulv der kan tåle vand. Og sokkel til baren muret op o.s.v. så du kan tåle lidt vand uden at det går helt galt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
En anden detalje er vel at et trægulv ikke er lovligt her.

Når der er et gulvafløb i rummet så er der efter bygningsreglementet tale om et vådrum. Når der ikke er nogle brusere eller lignende så betyder det vist ikke noget for væggene, men gulvet skal udføres vandtæt altså beton/fliser
Derudover er det som blandt andet Erik skriver simpelthen bare en god ide med et gulv der kan tåle vand når vi er i en kælder


Ask
Som et desperat sidste forsøg har jeg skåret 8 gulvplader op,med en finecutter, fordelt i hele rummet, og skåret nogle lægter i mindre stykker og lagt dem under gulvet, så det kan ånde bare en lille smule.

Der skal noget andet gulv på ja, men hvis jeg lige kan få tørret det så godt igennem, at der ikke kommer svamp. Så kan jeg vente med at lægge nyt gulv til om 1 måend eller 2? Synes ikke lige det er det jeg vil bruge min juleferie på?

Og så lige et spørgsmål mere: klinker eller epoxymaling? fordele ulemper?
Umiddelbart er epoxy en del hurtigere at "lægge"?
Med klinker skal jeg først have lavet underlaget helt plant, f.eks. med flydespartel?
Det gulvunderlag jeg har brugt til laminatet, var nok til at jævne ujævnhederne ud,
Hvorfor ik bare fjerne gulvet helt, i stedet for at klodse det op, når det alligevel skal fjernes senere? 

Mvh. Christian M
 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også