Skibs EL

Hej

Jeg tror den her tråd høre til her.

Jeg står i Grønland på et skib, og har en varmeblæser der er stået af. Jeg har kun kunnet få fat på en ny, som er bygget til land. Altså 400V CEE stik med de 3 faser, NUL og Jord, men jeg har kun 3 faser, og hverken NUL og Jord.

Det er ikke lige til at gennemskue for mig hvordan det her skal monteres. Jeg prøvede at montere alle ledere men uden noget på NUL, men det virkede selvfølgeligt ikke. Er der mon nogen de kan give mig et hint om hvad jeg kan gøre her?

Jacob
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nød til at skille den ad, for at kunne ændre tilslutningen på varmelegemet fra stjerne til trekant. 

Elektronikteknikeren
Ellers kan du lægge nul til en af faserne, og tage en af faserne ud af drift. Det giver en varmeblæser som burde virke, dog kun med 2/3 dele effekt. Du skal prøve kortvarigt da blæseren nok kun er tilsluttet til en eller to af faserne, så hvis der pilles en fase fra som blæseren benytter, drejer den ikke. 

Elektronikteknikeren
Tænkte nok det havde noget med kanter at gøre 😉

Men det skal vel gøres i klemrækken, hvor jeg sætter kablet ind i varmeblæseren. Eller er det nok at kigge ved selve varmelegement?

Jeg er vel ikke ude i at alt skal flyttes rundt inden i?
Hvis der er en klemrække i blæseren er der stor sandsynlighed for at det kan gøres her. Kan du tage et billede? 

Elektronikteknikeren
her kan du se forskellen mellem stjerne til venstre, som dine elementer pt. nok kører med, og trekant til højre.
Hvike spændinger har du på skibet?
Vi skal have koblet det så varmelegemerne kører, men uden at de får overspænding.
Derfor må du gerne undersøge hvordan det er koblet sammen pt, samt evt. undersøge om der er opgivet nogle værdier på hhv. motor og varme element når du har panelet taget af. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg har en ældre varmeblæser til 3 x400 volt samt nul, her køre styrestrømmen på 230 volt
samt at blæseren er til 230 volt
Som jeg husker er varmelegemenerne til 400 volt.
Men jo ikke sikkert din er det sammen..

Vi prøver igen, i morgen --

 Jeg har samlet noget data nu, og lavet en tegning. Håber den er til at læse.

Vi har 3 faser hvor jeg måler 380V over alle sammen.
Den gamle varmeblæser kørte kun på de 3, intet andet var forbundet.
(Jeg er ikke sikker på de rigtige symboler og navne på komponenterne)
A: Regulator
B: Teperatur sensor
C: On/Off + niveau
D: Varmelegeme
E: Pas, ved ikke hvad denne er
F: Kontaktor af en art, tror jeg
G: Ledning til motor/blæser

På blæseren/motoren står der 220-230V
Jeg ser ikke noget omkring varmelegemet ud over nedenstående billede, hvor lederne 6 og 8 på figur F på min tegning føres over på.
 
Hov sidste billede kom ikke med
Vi kan godt få det til at virke, men der skal rykkes lidt rundt. På det nederste billede, hvilken knap er termostat, og hvilken en er afbryderen? Bliver motoren forsynet via det sorte kabel?

Er alle varmelegemerne forbundet med hinanden på venstre side, med blå ledning? 

Elektronikteknikeren
Termostat må være den øverst til venstre, og afbryderen øverst til højre.

Her set fra den anden side

Motoren bliver forsynet fra det sorte kabel nederst til højre.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis