regulering af dc motor

Hej
Jeg har en 220 volt dc motor den bruger 6 amp. Jeg har den fra et løbebånd. Jeg har prøvet den af med en 24 volt strømforsyning den køre fint rundt.

Jeg vil gerne bruge den på en trædrejebænk.

Jeg vil gerne kunne regulere hastigheden med en 220 volt dc strømforsyning. Hvad skal jeg bruge af strømforsyning. Hvor kan jeg købe en.
Gunner
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er lige et par ting, vi skal have på det rene. Er din motor til 24V DC eller til 220V DC? Hvis den kører på en 24V DC spændingsforsyning er det med stor sandsynlighed en 24V motor, hvad siger du?

fase
Har du et billede af motorens mærkeplade? Eller har du målt spændingen medens motoren sad i løbebåndet? 220V*6A= 1320W, 24V*6A=144W. Det er vel ikke sådan, at der i løbebåndet sidder en 24V regulerbar spændingsforsyning, som evt. kunne bruges.

fase
Vedhæftede filer:
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har desværre ikke noget af strømforsyningen fra løbebåndet. jeg må ud og investere i en ny strømforsyning med hastigsregolator 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Mærkepladen siger bare at spændingen er 220V og forbruget er 6A. Der står yderligere en oplysning, nemlig 2 HP altså 2 HK. Det passer fint med ca. 1320W (2*736W). Du kunne prøve at sætte 230V AC til motoren. Der står ikke noget om spændingsarten på mærkepladen, så det kunne nemt være en universalmotor, som kan køre på både jævn- og vekselstrøm. Billedet viser også noget, der kunne køre på både DC og AC.

fase
tak for svar jeg prøver at sætte 220 volt ac til motoren.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har prøvet med 220 volt AC Det kan den ikke. Det er en 220 volt dc motor
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ja, så er det afgjort, at det er en DC motor. Så du begynder med at købe en ensretter som anbefalet af Bent Andersen. Husk kølepladen.

fase
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis