Ny Port kører lidt skævt

Jeg har monteret en ledhejseport i mit nye lille værksted/skur, og den kører en smule skævt, den kan godt kører op og ned, men kan se den kører meget over mod den ene side, så hjulene stødder på bolte i kørerenden, har målt alt efter den er altså i vater, det eneste jeg lige kan se kunne være et problem er at de kørerender de kører op og ligger i, sidder 1 cm forskudt mod venstre (den sidde den kører over mod), det skal siges at den kører ca 2-2½ cm skævt på vej op, jeg ved ikke om det bare kan være det, for så må jeg jo rette det.

Den står helt lige i hullet når den er nede.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er wirer i begge sider så er det den ene wire der skal strammes op. Eller den anden slækkes lidt. Mon ikke du kan gøre det hvor wirer er monteret op nederste led.
Når den rammer gulvet skal begge wirer lige netop slækkes en anelse, så står porten på gulvet uanset om gulvet er super vandret. Men hvis den ene er lidt strammere end den anden så kører den skævt op.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 18-12-2019 19:06:39

Hvis der er wirer i begge sider så er det den ene wire der skal strammes op. Eller den anden slækkes lidt. Mon ikke du kan gøre det hvor wirer er monteret op nederste led.
Når den rammer gulvet skal begge wirer lige netop slækkes en anelse, så står porten på gulvet uanset om gulvet er super vandret. Men hvis den ene er lidt strammere end den anden så kører den skævt op.

 jeg har lavet opstramningen en ekstra gang, og var opmærsom på at den virker lige stram i begge sider, men jeg kan da prøve igen ..

Ved godt du har skrevet det er i vater - men har du checket dit brydsmål for porthullet og skinnernes position i top/bund - hvis nu den ene side er en smule ude af lod? Evt at trækskinnen ikke sidder helt ret og lige for midten så den trækker en smule til siden?

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 19-12-2019 10:16:48

Ved godt du har skrevet det er i vater - men har du checket dit brydsmål for porthullet og skinnernes position i top/bund - hvis nu den ene side er en smule ude af lod? Evt at trækskinnen ikke sidder helt ret og lige for midten så den trækker en smule til siden?

/BOFH

 med trækskinnen mener du den som er koblet til motoren som skal hive porten op. den er slet ikke forbundet endnu. jeg sat porten i og spændt fjeder. så porten selv (eller næsten selv) kan kører op. Jeg har ikke sat motor og det op endnu. 

jeg har tjekket at selve porten er i været når den står på jorden. begge sider som porten er monteret i er i lod. skinnerne loftet hænger i samme højde og er lige for hullet(bortset fra 1 cm) krydsmålet på skinnerne i loftet er der også ca 1 cm forskel.

Hvad er brydsmålet? 
Lidt underligt - når den er i vater i bunden og siderne er i lod (og lige lange/høje?) bør dit krydsmål være ens mellem ensartede målepunkter - ellers står den i trapez/rombe form.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Brydsmål = krydsmål => trykfejl.
Hvis den kører imod i venstre side så strammes wire i højre side. Medfører det en sprække under porten i den side så slækkes venstre wire i stedet.
Det hjul som wiren kører op over skal også sidde symmetrisk over porten. og wirer skal spoles op på spor lige ved siden af hinanden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har lige fået og skruet lidt på den i dag og fået målt lidt. det viser sig at de mål jeg havde taget var fra en uens overflade. så der er nærmere 3 cm forskel højden på køreskinner i loftet og den højeste peger også ca 2-3 cm ud mod siden. så mine mål var helt skæve. det vil jeg lige få fixet når jeg får tid igen.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis