Downlight kabel i rør eller ej ?

Hej folkens

Jeg har et par spørgsmål omkring downlightkabel da jeg har fået en lille mistanke til min elektriker om at han gerne vil tjene noget ekstra i stedet for at løse opgaven.
Spørgsmålet er kort og godt, SKAL downlightkabel ligge i rør eller må det trækkes som almindelig installationskabel? jeg tænker da ikke der er noget galt i at ligge det i rør da det jo er lettere at skifte men selvfølgelig også gør det dyrere.
Spørgsmålet kommer af at jeg så en anden elektriker som trak downlight kabel som ikke lagde det i rør og han mente ikke det var et krav.
Min elektriker kom også tyller på kablet i afbryderen og har også gjort det hvor spottet kommer, det kan jeg så til gengæld godt li han har gjort, men tænker da heller ikke at det i bund og grund er nødvendig ?
Sidste spørgsmål, må man egentlig bruge downlight kabel i stedet for installationskabel til fra afbryder til lampesteder? det skal selvfølgelig have samme dimension som passer til sikringen, så dette spørgsmål er blot egen nysgerrighed :)

Ser frem til at høre jeres guldkorn :D
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er svært at svare på dit spørgsmål om downligtkablet skal i rør, men umiddelbart lyder det til at elektrikeren laver et håndværksmæssigt  pænt stykke arbejde, og så meget koster rør vel ikke.
Såfremt kablet passer til den foran siddende sikring er det OK at føre det ned i afbryderen.
Din elektriker forsyner ledningsenderne med tyller, fordi det er lovkrav, at flerkorede ledninger forsynes med tyller.

fase
Ingen tvivl om at det et pænt stykke arbejde og rør prisen tænker jeg ikke så meget over, det er udtalelsen der undre mig fra den ene elektriker til den anden, altså at den ene siger det er lovkrav at de skal i rør og den anden siger at det ikke er lovkrav 
Der kan være forskellige omstændigheder ved installationen, som gør at der i det ene tilfælde kræves rør og i det andet ikke.

fase
Jeg bliver næsten nød til at spørge om et eksempel på hvor man skal og hvor man ikke skal blot for min nysgerrighed   
Nu kommer vi ind på det håndværksmæssige, og hvad du vil betale for en installation. Hvis jeg skulle føre et downlight kabel ned til en afbryder i væggen, ville jeg føre det i et rør, så det kunne skiftes. Når så du, ved et uheld, kommer til at beskadige kablet muret ind i væggen, får du så en større regning, fordi der skal hugges ind til kablet for at få det repareret. Du har selvfølgelig gemt et par fliser til badeværelse eller køkken, så du kan reparere skadestedet. Hvis kablet var trukket i rør, kunne du nøjes med, at elektrikeren skiftede kablet, og så var det det. Vælg selv. Min forklaring besvarer ikke dit spørgsmål, men du kan sikkert låne den fra 1 juli 2019 gældende DS for udførelse af installationer. 

fase
Den vil jeg lige finde et sted og læse.
Men det jeg høre dig sige er ikke så meget om det er lovligt eller ej i eller ikke i rør, men mere behageligsprincippet ved fejl, og der kan jeg kun være 100% enig med dig :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis