Kan el ventilator blive for varm i blæse-vejr?

I udtræks-kanalen, eller ventilations-kanalen, nær loftet i bade-værelset, sidder der en el-ventilator (Jeg ved ikke om det er 230V eller 400V, men den kan tændes på en kontakt der ligner en almindelig lys-kontakt, som er monteret lige ved siden af ventilatoren)

Foran 'skakten', eller 'kanalen', sidder der en plastic-klap man kan åbne og lukke. Normalt står den altid åben så luften kan komme ind og ud.

I blæse-vejr drejer ventilatoren af sig selv. Nogle gange meget hurtigt. Så der er tydeligvis en masse træk gennem kanalen (Hvilket vel er formålet og en god ting)

Mit spørgsmål er om jeg bør lukke klappen når det blæser så meget at ventilatoren hele tiden drejer i højt tempo?

Altså om motoren eller lejerne i motoren kan blive så varme at der potentielt kan opstå en reel brand-risiko? (Koblet med at der jo er høj vind-gennemstrømning, hvilket måske kun øger en eventuel brand-risiko)

En tændt ventilator kan jo bryde i brand pga varme-udviklingen, så jeg tænker at det samme problem måske kan opstå når det er vinden der driver propellen?

Er der nogle gode råd jeg bør følge omkring den slags?

Kan jeg roligt lade klappen stå åben og lade vinden spinde ventilatoren i racer-tempo i dage-vis, eller bør man klappe i når der køres vind-drevet Formel-1? :)

På forhånd tak
jacob.

Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kort og godt NEJ.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 16-12-2019 16:05:30

Kort og godt NEJ.

Godt at høre. Tusind tak for svar :)


ev elmand skrev den 16-12-2019 21:50:09

Din ventilator bliver ikke varm af betydning ved at rotere i lidt vind. Og vinden vil yderligere køle den af.
Så lad den bare rotere.

Det lyder godt. Tusind tak for svar :)


Mig i varehus: "Dav, jeg har fået at vide, af en fag-mand, at jeg skulle købe en skrue-hammer der passer til flad-pandede nul-tomme møtrikker... Har i sådan en? ...Jeg er ikke så erfaren i gør-det-selv, hvis det gør nogen forskel på den type i vil anbefale jeg køber. Tak"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis