Opvaskemaskine - problemer med vandtilførsel efter strømafbrydelse

I torsdags gik strømmen i vores køkken, og det var umiddelbart Hfi-relæet der slog fra.
Vores opvaskemaskine var ved at køre da det skete.
Da strømmen blev reetableret fortsatte opvaskemaskinen med programmet - men gav derefter melding om fejl med vandtilførslen.

Jeg har forsøgt at køre den et par gange, og der kommer fint vand ind, og jeg kan høre at maskinen køre en del af programmet igennem, hvorefter den stopper.

Jeg har tjekket afløbsfiltret, og det virker umiddelbart ikke stoppet. Der er tændt for vandet, og der er ingen bøjede slanger.

Spørgsmålet er hvad der får den til at fejle? Vandet kommer som nævnt fint ind, og den kører i 20-40 minutter.
Kan det være afløbet der er blevet stoppet ifm. strømafbrydelse?
Og hvordan kan jeg rense det?
Har læst at sien i vandtilløbet kan være stoppet, men kan det være dét, når den kører fint?
Eller er det selve afløbet der fejler?

Sidste mulighed er om maskinen har medført strømafbrydelsen, og der derfor skal laves en nulstilling eller lignende? Eller en mekanisme til sikring mod vandskade er aktiveret?

Opvaskemaskinen er indbygget, og besværlig at få ud, så vil være fedt hvis det ikke kan fixes uden.

På forhånd tak for svarene 😀

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nu nok starte med at skrue slangen af vandtilførslen og rense filteret.
Næste trin er at se ind til bakken under maskinen - måske er der vand i. Normalt kan der fjernes en forplade under lågen, så er der adgang.

Søren O
Søren O skrev den 15-12-2019 22:43:59

Jeg ville nu nok starte med at skrue slangen af vandtilførslen og rense filteret.
Næste trin er at se ind til bakken under maskinen - måske er der vand i. Normalt kan der fjernes en forplade under lågen, så er der adgang.

 Og filteret sidder i den ende af slangen som går sidder i selve opvaskemaskinen? Eller ved selve vandtilførslen? 😀

Tjekker også bakken. Men du en bakke indbygget i bunden af maskinen? Eller spildbakken? Hvis der er vand dér, skal det så tømmes?

Tak! 
Filteret sidder normalt (altid) i den ende hvor du tilslutter din vandinstallation.
Det er en bakke helt nede i bunden af maskinen (ved gulvet). Er der vand der, skal en afbryder stoppe for yderligere vandindtag.

Søren O
Søren O skrev den 16-12-2019 09:29:12

Filteret sidder normalt (altid) i den ende hvor du tilslutter din vandinstallation.
Det er en bakke helt nede i bunden af maskinen (ved gulvet). Er der vand der, skal en afbryder stoppe for yderligere vandindtag.

 Fornemt, mange tak.

Jeg prøver med disse ting! Tak igen.
Hvis den tager vand ind og stopper er bakken ikke fuld. Hvis der er vand i bakken skal den forblive i fejl til den er løst. Det lyder til den ikke kan pumpe vandet ud igen og derfor er der for meget vand inde i maskinen. Den kan være den aquastop der sidder på slangen der driller det burde virke når du så har renset filteret

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Annonce
Fiahgt skrev den 16-12-2019 16:03:24

Hvis den tager vand ind og stopper er bakken ikke fuld. Hvis der er vand i bakken skal den forblive i fejl til den er løst. Det lyder til den ikke kan pumpe vandet ud igen og derfor er der for meget vand inde i maskinen. Den kan være den aquastop der sidder på slangen der driller det burde virke når du så har renset filteret

 Mange tak. Jeg renser filter og tester igen :) 

En status herfra.
Efter at have renset filter og afløb har jeg nu kørt to programmer uden fejlen.
Dog har maskinen begge gange været igang med tørrefasen da jeg tjekkede, og herefter afbrød den programmet, i stedet for at fortsætte det (efter lågen var lukket). Og servicen var ikke tør.

Nu kører jeg et program igen, og tjekker først i morgen, hvordan det ser ud.
Så bør tørrefasen være overstået, medmindre der er problemer med varmelegemet

Æv, den fejler igen.
Den kører hele vaskeprogrammet fint igennem, og servicen bliver ren.
Men undervejs i tørringsprocessen stopper den, og vandtilførsel blinker. Ifølge manualen tyder det på en teknisk fejl :(
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis