Kælder og revne med adgang til fugtig jord

Jeg er i gang med at renovere min kælder og er stødt på et problem, jeg ikke lige kan tænke mig ud af.Efter at have fjernet pladebeklædning fra kældervægge er jeg stødt på en revne med direkte adgang til fugtig jord.Jeg har ikke tjekket byggetegninger, men jeg tror, at udgangen fra kælder har været her for år tilbage, før der blev lavet tilbygning. Nu bruges dørpartiet til at komme ind i "gildesalen" i kælderen.
Hvad kan gøre for at komme dette til livs? Jeg er jo nødt til ikke blot at gemme problemet bag endnu en træplade, da vores kælder gerne skulle fungere som opholdsrum. 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kunne lyde som at ihvertfald dele af kælderen er bygget direkte på jord som var normalt i gamle dage.
Givet at du ikke har tænkt dig at grave det hele ud for at isolere gulvet så ville jeg skære revnen op så den er 4-5 cm bred også fylde den med beton. Hvis du har problemer med opstigende vand skal dog der kraftigere sager end normal beton til

Hvis du skal bruge kælderen til opholdsrum ville jeg nok overveje bagefter at give hele gulvet i den gamle del en behandling med noget fugtbegrænsende som fx skalflex aktiv. Det er en svummemørtel som man kan lægge i et tyndt lag på gulvet (der skal fliser eller andet ovenpå). Jeg har det i dele af min kælder og der er en klar effekt på indeklimaet. Der findes lignende produkter fra andre producenter.


Ask
Det giver god mening. Den gamle del af huset er uisoleret mod terræn. Ingen problemer med op stigende vand. 
Jeg prøver at banke den del af, så jeg måske kan få gravet længere ned og støve ny beton ovenpå. Den smule fugt der kommer efterfølgende tænker jeg vil blive kanaliseret ud i væggene, herefter ud i rummet til fordampning. 
Hvis du ikke har fugt problemer indtil nu så er det jo adgang til tør jord. og vil ikke give problemer.
Du skal bare reparere hullet og det hjælper ikke at grave længere ned på det lille stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Når jeg skrev skære op så handlede det ikke om at du skulle grave jord ud, men på billedet ligner det at der er en dyb revne som er smal yderst. I sådan et tilfælde er man typisk nød til at lave hullet lidt større før man kommer beton I for at sikre at man kan få betonen ind alle steder og få den presset så den binder til de eksisterende 

Ask
Vil jeg kunne bruge lynbeton til opgaven? Vil helst undgå at skulle vente 28 dage på hærdning, hvis det er muligt? 
Du kan bruge almindelig beton. Den stump behøver du ikke at vente mere end 1-2 dage på, det hærder uanset om du dækker det ind eller ikke.
Hvis man har store arealer med beton afgiver det meget fugt, som skal udtørres / udluftes inde man kan sætte f.eks. lofter op. Men din lille revne kan sagtens komme af med de få gram fugt igennem beklædning eller ud imod jorden, så lyn eller almindelig beton gør ingen forskel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis