3-faset elmotor; hastighed

Er der nogen, der ved, hvor meget en 3-faset elmotor går ned i omdrejninger, når den belastes hårdt (overbelastes)?
Det drejer sig om en pumpe, der kun kører kort tid ad gangen. Ca ½ min.
Pumpen er normalt forsynet med en 3 kW motor.
Jeg har fået det råd, at jeg udmærket kan sætte en 1,5 kW på, da den kører så kort tid, at den ikke når at blive varm. En 3-faset motor kan yde mange gange den påtrykte effekt. Det gør den f. eks. når den starter op.
Alt andet lige, må motoren gå ned i omdrejninger, hvis den skal yde mere end den påtrykte ydelse.
Jeg kan ikke gennemskue eller finde, hvor stor denne "slip-effekt" er.

Mvh
PHPoulsen

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ved ikke med motoren, men synes ikke det lyder optimalt.
Hvilken pumpe drejer det sig om, typisk vil pumper bruge betydelig mindre energi, når "skrues" ned i hastighed, sænker du eks frekvensen fra 50 til 45 Hz falder motorens strømforbrug betragterlig, men det samtidig falder pumpeydelsen jo også.

Så måske du i stedet kunne frekvensregulere motoren, eller finde en med lavere o/m

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar!
Desværre kan jeg ikke bruge en frekvensomformer, da denne kan forstyrre IT-inatallationen i bygningen.
Der er tale om en italensk Pedrollo borerørspumpe med en Franklin motor. Jeg kan evt.henvende mig til fabrikken.

Mvh
Poul
Slippet er ca. 5% målt på omdrejninger, ellers kan en asynkron motor ikke dreje rundt. Når du overbelaster motoren, vil den på et tidspunkt gå i stå. Dette medfører at strømmen stiger, til det der svarer til startstrømmen, som er er 4 til 5 gange normalstrømmen. Varmeudviklingen stiger med strømmen i anden potens. Det betyder at stiger strømmen til det dobbelte stiger den afsatte varme til det fire dobbelte. Hvis driftstiden kun er 30 sek. kunne det nok forsvares at overbelaste.
At motoren yder mange gange den påtrykte effekt under opstart, vil jeg gerne se begrundelsen for. Startstrømmen er 4 til 5 gange normalstrømmen fordi motoren skal op i fart. Varigheden er afhængig af. hvad der skal sættes i gang. En frekvensomformer kan forsynes med et indgangsfilter, så det ikke forstyrrer omgivelserne, og omgivelserne bør også til en vis grænse være immune over for indstråling.

fase
Hvorfor ikke bare montere en 3 kw motor? Så virker din termosikring også efter hensigten.

Søren O
Den lange forklaring er, at jeg har konstrueret en bil-lift til en garage under et hus.
Løftesystemet består af 4 cylindrene med hver sin borerørspumpe placeret som stempel.
Når liften er ubelastet, egenvægt ca 6t, er løftetiden OK, ca 30 sek.
Når den er belastet med en bil ca 2t, ialt 8t, er løftetiden ca 2 min.
Det er for langsomt, og spørgsmålet er nu, om både pumper og motorer skal skiftes til en større model, eller om vi kan nøjes med at skifte motorerne.
Når liften er belastet, trækker hver af motorerne (normeret 1,5 kW) ca 6,5 Amp.
Hvis de kører med næsten fuld hastighed, nytter det ikke noget at sætte større motorer i.
Så skal både motorer og pumper skiftes.

Mvh
PHPoulsen
Annonce
En normal 4 søjle autolift beregnet til biler på maks 4500 kg. vejer i sig selv 1400 kg. Og det er ikke hele vægten der løftes med op. Den har 2,2 kw motor og tid op/ned på 50 sec.
Så hvis i har en konstruktion hvor egen løfte vægten er 6 tons, så er der noget der er rigelig dimensioneret. Kunne i tage 3 tons af denne egen vægt så vil det køre på de 30 sec.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det hjælper ikke at skifte motorerne, du skal have en større ydelse/tryk på pumperne. I din beskrivelse skriver du, at du bruger borerørspumperne som stempel, mener du det? Eller mener du, at du bruger pumperne til at danne tryk? Hvor stort tryk giver sådan en pumpe? 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis