Korrekt tilslutning af el

Hej Alle

Jeg har fået mig et lejet et lille kælderrum i bygningen hvor jeg bor, men den tidligere lejer har sat ny stikdåse med afbryder. Men jeg har en mistanke at han har tilsluttet noget forkert.
Jeg kan tænde/slukke lys i kælderen men når jeg tilslutter et el-apparat i stikkontaktet så går lyset ud, og når jeg tager det ud af stikkontaktet så tænder lyset igen.

Så mit spørgsmål er om der er nogen der har forsandt hvad fejlen kunne være? evt. om det er noget jeg kan selv fikse?Jeg har selv indsnævret til to punkter hvad årsagen kunne være?

1)Forket tilslutning
2)For svag strøm da det er en serie forbindelse til al lys i alle kælderrum.

Jeg har tilføjet nogle billeder så i kan se hvordan alt er tilsluttet, samt håber jeg I kan hjælpe mig med denne problem.

Vh.MarsQQ
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud fra dit diagram kommer der kun 2 ledere fra loftlampen. Det kører fint så længe der kun er en afbryder til loftlampen.
Når der så tilsluttes en stikkontakt skal der både være fase og nul til stikkontakten, og er stikkontakten beregnet til jord, skal der også være fremført jordledning.
Der skal også være tændledning mellem afbryder og loftlampe.

Søren O
det er godt nok en værre gang amatør fusk og roderi den installation der, som jeg ser dit billede af installationen så sker der en kortslutning i din afbryder for der bliver nul og fase direkte forbundet og det SKAL give en kortslutning, som skal få din sikring til at springe, er det deriomod 2 faser der er ført til stikkontakt ja så er der 400 volt i den når afbryder bliver aktiveret. så der er et eller andet helt galt der.....

Jah det har jeg også lagt mærke til men vil ikke gøre noget da jeg ikke helt har forstand på situationen.

Der er ingen jord ledning der kommer kun to ledninger, men det er noget jeg vil kigge på.
Jeg kan se at jeg har tegnet lidt forkert i min diagram, så uploader en ny en igen.

Er det muligt at få det vist på et diagram så jeg er sikker på at jeg ikke laver noget jeg ikke skal 

Hvis der kun er to ledninger i kablet fra lampen, kan du ikke få en stikkontakt under afbryderen. Det kræver mindst tre ledninger. I din seneste tegning har du tegnet lampen så den er tilsluttet/lyser konstant.

fase
Lige et par opklarende spørgsmål :
Hvad sker der når du tænder og slukker på kontakten til højre? Uden noget sat i stikket.

Hvad er den midterste leder i dit udtag, hvis det ikke er jord?

Hvor tænder og slukker man for lampen og de øvrige lys i kælderen?

Som det umiddelbart ser ud pt, kan det være koblet således at du har dit eludtag i serie med pæren, hvor pæren bliver til en seriemodstand når der sættes en forbruger på udtaget.

Man kan så vælge at tænde og slukke for lampen ved hhv
at kortslutte og afbryde udtaget.

Det er 1200% ulovligt og forkert lavet.
Man skal faktisk være en helt speciel form for dygtig for at lave sådan en installation. 

Elektronikteknikeren
Annonce
Jeg har valgt ikke at gøre noget, da jeg er ikke helt sikker på den tilslutning der skal til for at det skal være lovligt

Der er kun to ledninger fase og nul og vedkommende har valgt at parrarelforbinde ”ved ikke om det er rigtigt udtryk” stikkontakt med afbryder både fase

Der er kun en lampe og en afbryder i kælderrummet og resten af kælderrummene har sin egen afbryder og lampe....det jeg tror er at vedkommende ville gerne have også en stikkontakt

Hvis der nogen der kan hjælpe med et diagram , så vil jeg tilslutte det korrekt. Men ellers laver jeg det om så der er kun lys ingen stikkontakt
Som andre har skrevet, så kræver det 2 ekstra ledninger, at få stikkontakt til at virke. Nul og jord. Det skal så forbindes som vist ovenfor.

Kablet, som går ind i dåsen, skal i øvrigt føres ind, så hele kablets isolering er inde dåsen. Så dåsen skal hæves et par cm.

Hvis det er en kælder i et hus med flere lejligheder så er det sikkert lystænding med kiprelæ, evt trappe automat så det slukker efter en vis tid. Så den lyseblå er ikke en nulleder.
Jeg har faktisk for en måneds tid siden set samme set up. Her var ´trykkontakten erstattet af en stikdåse i væggen. Man havde så sat en ovn til denne stikkontakt og kunne ikke få det til at virke. Jeg blev også lidt underlig for der kunne tydelig måles 230 v I den "falske" stikdåse, men når oven blev tændt så slukkedes gang lys. Der gik sgi lidt tid inden det gik op for mig hvad der var lavet.
Så du kan under ingen omstændigheder få stikkontakt til at virke med de 2 ledninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Alle

Jeg er blevet meget klogere på situationen og hvordan det hele hænger sammen. Jeg takker mange gange for al jeres hjælp så vil jeg prøve at lave om på tilslutningen.

Så prøver jeg i morgen at tilslutte efter (jenshøjs) tegning og se om det virker  ....god søndag til jer.

Vh.MarsQQ

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis