Hvor meget gas bruger man minimum

I mit hus fra 1955 som er så topisoleret som det nu er muligt, har jeg et nyt gasfyr.
Gamle radiatorer i 2 strengs system og delvis gulvvarme.

Selve det vand der cirkulerer rundt skal jo varmes op og uanset om der er åbnet for gulvvarme eller radiatorer koster det jo hvad det koster.

Når man åbner for radiatorer vil det varme vand selvfølgelig afkøles og skal varmes op igen af gasfyr.

Men kan man egentlig regne ud hvad der ca. skal bruges af gas til at varme vand op, uden at der er åbnet for radiatorer?
Jeg ved godt det er temp. afhængigt selvom man har lukkede radiatorer.
Men vel ikke med så stor forskel, da det kun løber i rør og ikke afkøles på gulv eller radiator flader.


Katmus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er lukket for radiatorer og gulvvarme, er der ikke noget vand, der cirkulerer, så der ingen afkøling. Men vandet i kedlen kan blive koldere så kedlen tænder kortvarigt. Hvis du ikke har tændt for varmen, kan du sætte kedlen på sommer, så der kun bruges varme til at lave varmt vand.

fase
Et fyr kan tænde og slukke. Hvis varmen ikke bliver aftaget, så gør den netop det hvis den ikke er sat til sommerdrift. Og det er jo ikke smart da det slider.
Jeg mener at fyr kan modulere ned til ca. 2000w. Altså det er minimum output når den kører. (Så kan du regne på hvor meget gas den bruger på det).
Hvis temperaturen fortsætter med at stige så slukker fyret =0w. Hvis den er tændt halvdelen af tiden, så bruger den gas til 1000w per time.
Jf dette så er det 2m3 per døgn.
https://www.ok.dk/privat/hjaelp/naturgas/hvad-er-braendvardien-paa-naturgas

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis