Understøttelse af gammelt trægulv

Hej,

Jeg bor i en ældre lejlighed i København. I entreen har jeg et plankegulv der giver sig noget i den ene ende og jeg er bekymret for om det en dag knækker.

Jeg vil helst undgå at skulle have alle planker op for at ordne, så en kammerat fortalte mig om 'jack' skruer som en mulig løsning. https://www.youtube.com/watch?v=i5hW0Qjw1GI&fbclid=IwAR31LlMKIJ5nXf8A9uewY03PrBv2CZy_jUNuIpcA1g8SSV-YcpYzdZzfv2w&app=desktop

Men jeg er i tvivl om det kan gå an? Er der nok support under plankerne til at jack-skruerne kan støtte på? Måske er der nogle der har et bud på hvad der ligger under sådan et gammelt gulv og om det kan gå an.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hiv du heller de få kvadratmeter brædder op og lig nogen nye.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Tænker problemet er dit gulv er gammelt og dermed er blevet slebet mange gange,
og man kunne godt forestille sig, at netop der hvor du har et problem med gulvet er der blevet slebet extra af pga slid da det jo er lige ved indgangsdøren,
Tænker at dit gulv er sømmet på træ strøer, du må kunne se nogen søm nogen steder, det er der strøerne er.
Der hvor der ikke er strøer er der bare et hulrum under gulvet,
Så det blir nok svært at lave uden at hive gulvet op.

Hvis du ikke kan forklare det på en simpel måde, er det fordi du ikke har forstået det godt nok.
Ja lige præcis - og på det sidste stykke (ca 80 cm) op til dørtrinnet er der som jeg kan se ingen strøer eller søm, dvs der er ikke noget support under. Jeg vil tro det er derfor de giver sig. Det er så blevet værre med årene og jeg går ud fra at de på et eller andet tidspunkt giver efter. Derfor tænkte jeg at det kunne være en mulig løsning med de her jack-skruer, for at give noget støtte. Er det helt i skoven?
Ja det var også mit oprindelig spørgsmål - måske lidt kludret formuleret. Hvordan finder jeg ud af, hvad der ligger under brædderne, uden at skulle hive dem op? Man må vel antage der ligger et eller andet solidt, de kan støtte på?
Bor du i etagebyggeri? De bærende bjælker er rådnet over under døren. Hvis du accepterer en samling, kan du med en dyksav, save tværs over gulvet en meter fra døren og hive brædder op.

 

Disse jack-skruer er beregnet til at give støtte til strøer, dvs der bores helt igennem strøer og de skrues ned gennem strøer til de når betondækket nedenunder og dermed støtter den fjedrende strøer, så den ikke kan give sig nedad længere.

Jeg tvivler meget på at du kan bruge dem i dit tilfælde, du har åbenbart ingen strøer under de sidste 80 cm, dvs under dine fjedrende gulvbrædder er der luft og måske noget lerindskud, - men ikke noget bærende du kan skruer disse jack-skruer ned mod.
Når det er en gammel lejlighed, så er det næste som kommer under det eventuelle lerindskud, måske forskallingen til underboens pudsede loft. Det kan næppe bære og holde, hvis nogen hopper på dit gulv.

Edit: Nå andre var hurtigere   
Tak for svar! Jeg sløjfer ideen med jack-skruer!

Uldal - efter jeg har skåret brædderne over og fjernet dem, hvad skal jeg så ligge under? Det lyder skidt, hvis du tror der er råd?
Hvis der nu er en ok strøer ved døren, så kan du sætte en bjælke i hver side mellem første gode strøer i gangen og strøen under døren, - og så en på tværs mellem disse to. De kan alle monteres med bjælkesko. Og så monterer du dine gulvbrædder igen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis