Mont. troldtekt på spær m. 90 cm forskydning

Hej Forum
Jeg har købt et rækkehus fra 1970. Oprindeligt have huset en carport, men den er muret op til disponibelt rum. højden til loftet er ikke nok til godkendelse af bolig. I forbindelse med købet skifter jeg alle lofter. Det er ligetil i den godkendte afdeling, men “carporten” giver udfordringer, da jeg ønsker at spilde mindst mulig lofthøjde.
Konstruktionen består af spær som ligger 90cm forskudt med isolering mellem. Da jeg vil have troldtekt op og det skal gå langs spærrene, så jeg Udfordret
Jeg har overvejet om jeg blot skal ligge dampspærre på, skrue en spånplade op og montere på den - må man det? Dog ser jeg den udfordring, at min dampspærre bliver brudt mange steder, da der ikke er noget imellem den på begge sider
Er der en med et godt råd? (-:

Hej Forum Jeg har købt et rækkehus fra 1970.... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
20 mm forskalling på tværs af spær, og troldtek monteres som på billedet til højre. Det er ret enkelt at lave.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er det sådan det bliver. Er det smartest at ligge dampspærren under spærrene eller forskalningsbrædderne? Jeg tænker selv under forskalning, for når jeg skruer troldtekten i, så er det op imod forskalningen og derved bliver det tættere, end hvis der ikke er noget på bagsiden. Er I enige?
Jeg tror du får det bedste resultat ved at have dampspærren mellem spær og forskalning..
Over forskalling så er der plads til at trække eventuelt kabler, spots eller lignende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du kan for så vidt godt hæve forskallingen op, så underkanten af den flugter med underkant at eksisterende spær. Du skruer en stump lægte eller lignende på siden af spæret hævet forskallingens tykkelse fra underkanten. Så kan du skrue forskallingen på undersiden af lægten. Men det er et lidt større arbejde, og du er måske nødt til at tage isoleringen ned for at kunne komme til.

Ved loftdåsen til højre på dit billede, ser det ud til at der kommer et rør ovenfra med to ledninger, som går ind i dåsen. Røret ovenfra skal føres ind i dåsen. Du må ikke have to enkeltledere liggende uden for rør/dåse.
jenshøj skrev den 15-12-2019 14:16:32

Du kan for så vidt godt hæve forskallingen op, så underkanten af den flugter med underkant at eksisterende spær. Du skruer en stump lægte eller lignende på siden af spæret hævet forskallingens tykkelse fra underkanten. Så kan du skrue forskallingen på undersiden af lægten. Men det er et lidt større arbejde, og du er måske nødt til at tage isoleringen ned for at kunne komme til.

Ved loftdåsen til højre på dit billede, ser det ud til at der kommer et rør ovenfra med to ledninger, som går ind i dåsen. Røret ovenfra skal føres ind i dåsen. Du må ikke have to enkeltledere liggende uden for rør/dåse.

Mange tak for det løsningsforslag. Det vil jeg arbejde videre med.

Vedr el så det godt spottet. Elektrikeren er ikke færdig endnu, så det kommer der styr på (-:

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis