Tag - retning af forskalling og montage af dampbremspærre

Jeg er blevt i tvivl om hvordan jeg skal lave forskalling og installationslag i vores nye tagkonstruktion.

Taget er bygget op som følgende fra toppen:

Overpap Icopal 500P Lys grå
Underpap Icopal Base 450P
12 mm Tagkrydsfiner
45 mm ventilation
18 mm Asfaltimprægneret træfiberplade (undertag)
500mm I-bjælkespær ( http://www.lilleheden.dk/produkter/i-bj%C3%A6lken )

Dette er hvad der er bygge indtil nu. Planen er så at opsætte en dampbremse og derefter blæse papirisolering eller træfiber ind i 500mm højde.

For at blæse isoleringen ind skal dampbremsen være fasthold af forskalling.

Loftet skal være gips.

Jeg er nu i tvivl om hvordan jeg skal ligge dampbremse - altså hvilken retning. Og skal jeg ligge forskalling under i-bjælken så jeg klemmer dampbremse fast mellem ibjælke og forskalling? Dette giver en lille udfordring da spær sidder cc 600mm og dampbremsen fås i ruller på enten 1,5m eller 3m. Jeg får derfor et stort overlap/spild ved at ligge dampbremse i samme retning som spærene løber. Hvor jeg forskaller under spær som beskrevet skal jeg vel lave et yderligere lag forskalling i den modsatte retning derunder, for at ha noget at montere loftet i der er tættere end cc 600mm.

Jeg ville egentlig helst ha lavet krydsforskalling under spær på 45mm og så en yderligere krydsforskalling med brædder under denne. Men i så fald kan jeg ikke samle min dampbremse på langs under spær og jeg vil i så fald heller ikke have fast underlag under mine længde samlinger i dampbremsen.

Hvad ville i gøre og hvad gør man normalt i sådanne tilfælde? Jeg ser gennerelt at man krydsforskaller i 45mm under spær og så taper dampspærre/bremse løst, men det er ikke optimalt da jeg først skal blæse isolering bagefter og ikke kan samle en dampbremse uden fast underlag....


eliteMario
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Hvem har anbefalet dig at bruge en dampbremse i en ventileret konstruktion?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 14-12-2019 15:32:58

Hej.
Hvem har anbefalet dig at bruge en dampbremse i en ventileret konstruktion?

 Det er der mange der har, deriblandt jeg selv :) Hvorfor? Dampbremsen bruges da der isoleres med træfiber (eller papiruld). Tjek Steico eksempelvis. Det er mere eller mindre deres byggesystem jeg laver. Væggene laves med dampbremse og træfiber batts, der sidder så også en træfiber vindspærre.



eliteMario
Bygningskonstruktør skrev den 14-12-2019 15:32:58

Hej.
Hvem har anbefalet dig at bruge en dampbremse i en ventileret konstruktion?

 Intet bud på løsning af problemstillingen?


eliteMario
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis