Renovering af kold ydervæg

Hej LDS,

Jeg har for nylig købt et 60'er hus, som skal renoveres lidt.
Kæresten synes at ydervæggene er meget kolde. Vi var ikke sikre på hvad der lå i væggene, så jeg slog et hul og tjekkede   . Konstruktionen er;
Mursten | 2-3 cm luft | Dampspærre | 100mm træfiberisolering | Dampspærre | Gips
Tanken var at alle væggene i værelset skal have ny gipsbeklædning, således at vi kan få helt glatte vægge. Burde jeg gøre noget ved ydervægs konstruktionen i denne anledning? Kan det betale sig at skifte isoleringen med moderne Rockwool og derudover få fyldt de sidste 3 cm?

Andet spørgsmål, jeg er blevet anbefalet at benytte Knauf Ultra Board og lave en et-lags konstruktion. Er der nogen der har erfaring med pladerne?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Er huset i 1 eller 2 plan?
Evt. billeder af hulet med opbygning og billede udefra for at se om de 2-3 cm fungere som ventilations spalte? 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 13-12-2019 19:27:36

Hej.
Er huset i 1 eller 2 plan?
Evt. billeder af hulet med opbygning og billede udefra for at se om de 2-3 cm fungere som ventilations spalte?

Hej, tak for de hurtige svar :)
Huset er 1 plan.

Lige en rettelse; det er to gange vindspærre tror jeg? Det er rimelig stift og lidt skørt.
Her er et billede indefra;
 Hvordan kan man se om de 2-3 cm virker som ventilationsspalte? Hvad skal jeg tage billede af udefra?

Jeg tænker at den dampspærren mod murværket fungere som vindspærre, da der også er dampspærre indvendigt. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Den eksist. Løsning er sådan set ok.
Det er asfalt pap den er ok som vindspærre. Dog ville jeg nok udskifte den indvendig dampspærre til PE- folie så man er sikker på at den bliver tæt. De 2-3 cm hulrum fungere som ventilationsspalte så trækonstruktionen ikke rådner op, så den skal forblive.
Jeg vil nok udføre 100 mm ekstra isolering med en ekstra påforing, for at fjerne de kolde vægge, aller min. 50 mm mineraluld klasse 32. Eksist. træfiber ville jeg skifte ud med mineraluld klasse 32.
I og med at det er en trækonstruktionen vil jeg anbefale 2 lag gips, for at min. Revner i samlinger.

Der skulle gerne være hul i bunden af de lodrette fuger ved nederste sten udvendigt. Ca. hver 2. eller 3 lodret fuge der hen ad.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Jeg synes at have læst man skal passe på med at isolere mere end 100mm indvendig på grund af fugt? Det er godt tilgroet foran muren, så kan ikke se om der er huller. Jeg tjekker igen i morgen når jeg har lyset med mig.

Ville det give mening at skifte træværket ud med stål og så få lidt isolering ind mellem mursten og stållet? Så kunne man måske nøjes med 50mm ekstra indvendigt.

PeterG skrev den 13-12-2019 20:32:39

Jeg synes at have læst man skal passe på med at isolere mere end 100mm indvendig på grund af fugt?
Det kun hvis ydervægggen er opført som indvendig påforing på eksist. murværk.
Da der er 30 mm ventilationsspalte med vindpap er der ikke samme fugttekniske egenskaber man skal forholde sig til. man kan betragte væggen som en ydervæg opført som skeletkonstruktion med skalmur.hvis der altså er ventilation.

Det er godt tilgroet foran muren, så kan ikke se om der er huller. Jeg tjekker igen i morgen når jeg har lyset med mig.

Ville det give mening at skifte træværket ud med stål og så få lidt isolering ind mellem mursten og stållet? Så kunne man måske nøjes med 50mm ekstra indvendigt.
Det kunne du sagtens, men jeg anser det ikke som nødvendigt. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis