Renovering af 70'er hus

Jeg står og skal i gang med et større renoverings projekt af vores hus fra 71 her til sommer. Jeg har 6 uger hvor jeg kan arbejde fuld tid på projektet. Der skal laves køkken, badeværelse, bryggers og entré. Der kommer murer og vvs mand på det som jeg ikke kan eller må lave. Derudover vil vi ligge nyt gulv i resten af huset. Det samlede areal er i alt  Ca. 130 m2. Gulvet i huset ligger på gulvstrø med 12cm luft ned til klaplaget. Der ligger 5-7 cm isolering. Gulvet er som sådan hverken plaget af kulde eller træk. Gulvet er ret slidt og knirker flere steder så det skal af. Det ligger direkte på gulvstrøne. 

Egentlig ville vi gerne have gulvvarme i hele huset men som jeg kan læse rundt omkring på nettet bla. herinde så  er der alt for lidt isolering i gulvet til at man bør lægge gulvvarme. Min vvs'er mener dog at det vil være ok med den mængde isolering og så gulvvarme plade på gulvstrø. 
Spørgsmålet er så, hvad skal jeg gøre?

Overvejer at droppe gulvvarmen og så beholde den nuværende isoleringsmængde.
Hvis det skal laves efter forskrifterne så skal der vel graves ud og isoleres. Men hvor meget skal jeg grave af for at lave det korrekt. Kan jeg "bare" grave 30 cm. Ned og lægge eks. 300mm eps 80 eller skal der etableres drænlag og andet nedenunder?

Håber på lidt konstruktive indput
44 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså pøj pøj, men dine 6 uger får ben at gå på. Det projekt lyder som 6 måneder. Mht gulv, så riv det gamle op. Du bliver aldrig tilfreds med at gemme ringe isolering. Du skal 50 cm ned. Stampet sand. Radondug. 40 cm Sundolit plader, randisolering. Rionet på fødder med gulvvarmeslanger. 11-12 cm beton.

 

30cm ned + 6 cm. til beton. Det lille projekt tager jo kun en uge, hvad skal du dog lave de sidste 5 uger   .Du vil til enhver tid aldrig fortryde at du lagde en masse arbejde i at få gulvarme. Det er verdens bedste, ikke mindst i et hus af ældre dato. Fryser man ikke om fødderne, så fryser man som regel heller ikke på resten af kroppen.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg ville helt sikkert også hugge klaplaget op og gå efter gulvvarme på en ordentlig isolering. MEN man går mere og mere bort fra gulvvarme i beton gulve. Laver man det med let gulvkonstruktion så er det hurtigere at regulere. Kommer der f.eks. solindfald eller andet ekstra varme så kan det regulere gulvtemperatur ret hurtigt. Kig efter opskrift på svømmende gulv med varmefordelings plader.
Du når ingen steder på 6 uger med de 3 dyre rum.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Takker for svarene ind til videre. Det er selvfølgelig lidt deprimerende at ingen af jer tror på min tidsplan. Men den oprindelige plan hed også bare nyt gulv oven på det de oprindelige gulvstrø evt nye strø.

Jeg har godt læst om det med at lægge spånplader til gulvvarme på isoleringen. Tænkte at den løsning måske også kunne spare noget tid i forhold til at skulle støbe det hele. 
Hvis du lægger EPS, så tjek versionen med grafit. Den isolerer 20% bedre, så 300 mm EPS med grafit svarer til 360 mm af den hvide.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis du vælger svømmende gulv skal EPS have trykstyrke på 250. Ved beton gulve er det trykstyrke 60

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vær OBS på om du skal have lavet strøm også. Du kan risikere at der er ført rør til strøm under gulvet, som så muligvis skal skiftes. Men ja, 6 måneder nærmere.
Vi nærmer os nu snart 2 fulde år, men det er en totalrenovering af hele huset. 
I 2005 lavede vi nye gulve med gulvvarme og satte nyt køkken op - vi startede i juni og kunne holde jul indenfor. Men også kun lige (og vi lavede ikke engang badeværelse den gang). 6 uger en en god start. Men du bliver ikke færdig.
Jeg må ud fra jeres udmeldinger nok indse, at jeg har været lige lovlig optimistisk med min tidsplan. Jeg får dog vvs'er og murer til at ordne størstedelen af badeværelse osv. Så det er primært nedbrydning og etablering af gulve og køkken jeg står for. Køkken har jeg lavet før og det var ikke vildt tidskrævende.

Jeg kan jo opdatere løbende i tråden om hvordan det går.
Som selvbygger ved jeg at ting tager tid. Jeg har do aldrig fået hjælp ude fra. Tror jeg var 7 år om at komme op til overfladen. Havde fuldtidsarbejde ved siden af. Nå men det lyder som om du har prøvet lidt af det før. Husker min kone sagde. Du skal være færdig med det tag inden baby 2 kommer, der får du ikke tid. Det værste er at booke håndværkere udefra før man faktisk er parat. Har en svigersøn, han  bestilte betonkanon inden han var færdig med Styrolit, varmeslanger og førringveje. Syntes det er farligt. Men er vægge osv. i orden i et køkken, så kan det gå hurtigt, det er rigtigt.  

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Der er yderligere 34 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også