EL - Stikkontakt med manglende jord.

Hej alle

Jeg har fået foretaget et eltjek i min lejlighed, og de påpegede at nogle kontakter havde jord-stik men ikke var tilkoblet jord.

Vil det være nødvendigt at skifte hele stikket, eller kan man blot sætte et nyt dæksel på uden hul til jord? Blot så jeg ikke bliver oversolgt i deres tilbud.

God aften :)

E
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er el installationseftersynet foretaget i forbindelse med salg af huset, for så må samme installatør ikke give tilbud på at rette de fundne fejl. Du må selv skifte stikkontakterne til nogen uden jord, hvis du kan finde nogen. Dobbelte stikkontakter er uden jord. Hvis du skifter dækslet er stikkontakten stadig med jordkontakt og kan nemt ændres til en ulovlig stikkontakt.

fase
Ud over at jeg ikke mener, der er krav om eleftersyn eller andre eftersyn ved handel med andelsboliger, så står det i reglerne for eleftersyn, at den der foretager eftersynet ikke må give tilbud eller udføre rettelse af de fundne fejl. Dette er for at undgå, at den der foretager eftersynet kan have økonomisk interesse i at påpege fejl

fase
Okay, det giver mening.

Jeg har nu tjekket de pågældende stik for jord, og de er alle tilkoblet jord når man åbner stikket. Så det må være et andet sted i systemet der er problemet.

Eftersynet sagde også følgende: 'Der skal etableres en jordklemme, så der max er en leder i hver terminal.'

Kan det være en del af problemet?

E
Elias_j skrev den 14-12-2019 12:46:40
Jeg har nu tjekket de pågældende stik for jord, og de er alle tilkoblet jord når man åbner stikket. Så det må være et andet sted i systemet der er problemet.

Eftersynet sagde også følgende: 'Der skal etableres en jordklemme, så der max er en leder i hver terminal.'

Kan det være en del af problemet?

 Ved eftersynet kan det være konstateret, at der er flere jordledere i samme klemme i gruppetavlen, og det er det, der menes med, at der maks. må være en leder i hver terminal. I stikkontakten er der plads til at sløjfe jordledningen, så der må naturligvis være to ledninger i stikkontakten.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis