Fjernvarme fremløbstemperatur.

Min fremløbstemperatur er har aldrig været højere end 70 grader. Nu skal vi til at betale nedkølings afgift her i Roskilde. Er det ikke lovlig lidt. En rundspørge i området siger at vi alle kun har ca. 70 grader.
Mary fryser og det er jo snart vinter.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Jeg har heller aldrig set over 70 grader fremløb på min fjernvarme - mit hus ligger i sidste lomme på en streng.
Hvis ikke at jeg kan opnå minimum 25 graders afkøling så skal jeg betale et mindre beløb pr. grad der afviger. Jeg har hidtil ligget på 26-28 graders nedkøling i de forgangne år.

Jeg tror ikke at min veksler er optimal da jeg kun får ca. 43 grader på den anden side af veskleren. Veksleren er optimeret til høj gennemstrømning og det passer ikke sammen med høj nedkøling. Så jeg skifter den nok på det tidspunkt.
Hej, lige nu har jeg en fremløbstemperatur på 68 og en tilbageløb på 25... det er sgu da en meget god udnyttelse, er det ikke?

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
@marla05, blæreanus :lol: Hvad er det for en fjernvarme anlæg du har ?. Hvad har du af varme grader på dine radiatorer, samt hvad står din cirkulationspumpe på 1 2 eller 3 (hvis det er en grunfoss) ?.

@ErikP, du er heldig med dine 25 grader, her i byen Roskilde booner de os allerede ved 35 grader.

Jeg har en teori om at termix er noget lort. Alle siger at de er dårlige i væksleren.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej alle

Nu vi er ved emnet er der så også en der kan svare på følgende:

Jeg har lige fået sat en varmeveksler op, men har nogen problemer med at indstille den, og tvivler lidt på om den virker ordentligt.

Fra fjernvarmeværket er temperaturen 67grader. Indgangstemperaturen til radiatorerne er omkring 55 grader, men udgangstemperaturen er 45 grader.... dvs en udnyttelse på 10 grader. Så vidt jeg kan se er min eneste justeringsmulighed et håndtag der øger udgangstemperaturen, og dermed også indgangstemperaturen, men uanset hvad jeg gør er min udnyttelse kun 10 grader.... kan det virkelig passe at der ikke kan gøres noget andet sad ...

Jeg har desuden problemer med at få ordentlig varme på 1 salen, men kan det have noget med dette nye system at gøre... Er der begrænsninger på hvor højt pumpen kan holde trykket (der løber nemlig en varmeledning oppe på loftet og ned til en raditator på 1 salen).

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig, for der er ved at blive koldt derhjemme sad cry

Kolde vinterhilsner og god jul til alle
Carsten

Bonden
Annonce
Hej Vifu!

Jeg er ikke sikker på at jeg er med på hvad du mener så her er nogle opklarende spørgsmål :

Det lukkede system = kredsen der går rundt mellem radiatorerne - hvilken temperatur går ud i din streng? og hvad er temperaturen på returen?
Hvis det er de 55 og 45 grader så tyder det på at varmen aldrig når ud i dine radiatorer (udluftning af radiatorer? termostater der sidder fast?).
Jeg tror heller ikke at forskellen hjemme hos mig er ret meget mere end 10 grader på det lukkede kredsløb. Det er også uvæsentlig hvis bare der er varme i radiatorene. Det er vigtigere hvad returtemperaturen er på vej tilbage til fjernvarmeværket - det er bla.a. det du betaler for (og selvfølgelig gennemstrømningsmængden).
PeterR, vandet fra fjernvarmeværket løber direkte rundt i hele huset, ingen varmeveksler eller cirkulationspumpe - ikke så vidt jeg ved!

Radiatorene er meget varme, desværre betyder det ikke at der er varmt i huset. Mit gulv er helt ufatteligt utæt, og der piver kold luft op mellem alle gulvbrædderne... men jeg kan simpelthen ikke overskue at brække hele lortet op for at isolere det.

Vi har kun kælder under halvdelen af huset, og det er i den anden halvdel at gulvet er MEGET koldt. Der er ikke nogen krybekælder så man kan komme til at isolere nedefra.

Jeg har kraftigt overvejet at lukke ventilationshullerne til om vinteren! nogen siger det ikke er noget problem, når bare de er åbne om sommeren, andre at det er det værste man kan gøre.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Hej Erik

Det er i det lukkede system at temperaturen er 55 ud til radiatorerne og 45 grader på returen. Jeg mener at returvarmen til fjernvarmeværket er omkring de 42 grader. Jeg ved ikke hvor varme selve radiatorerne er.

Et lille tillægsspørgsmål... Når nu vandet fra fjernvarmeværket kommer ind med 67 grader, hvor forsvinder de 12 grader ned til de 55 så hen ? Er det ikke muligt at få en højere udnyttelse end 10 grader, jeg troede at det var selve humlen i en varmeveksler at den opvarmede vandet i det lukkede system til f.eks. 65 grader på fremløbet og så kunne jeg bestemme at det skulle retur til fjernvarmeværket med f.eks. 30 grader ?

Når man skal lufte en radiator, hvor længe skal der så lukkes vand ud, og hvor meget ??? Hvordan kan jeg tjekke om det er termostaten der er i stykker ??

Det var igen en masse spørgsmål, men jeg er som sagt også meget skeptisk overfor min varmeveklser :?

hilsner
Carsten

Bonden
Hej Vifu!

Forskellen mellem de 67 og 55 grader går tabt i veksleren og det er meget effektivt, så det er ikke veksleren der er problemet. Jeg har også ca. 67 grader ind, men har aldrig set over 43 på den anden side af veksleren ved normal drift (hvis jeg fyrer helt uhæmmet op for veksleren kan jeg godt få den højere op, men så koster det over 100,- om dagen).
Jeg ville være lykkelig for 55 grader i det lukkede kredsløb, for så kunne jeg spare 30-40% på varmeregningen.

Det må vær dine radiatorer der ikke fungerer optimalt!
Måske kunne det være rust/snavs der blokerer?

Pumpen bør køre så langsomt som muligt for at få så varmt vand i radiatorerne som muligt, men det harmonere ikke så godt med at du skal have varme på førstesalen, men mon ikke at du kan nøjes med trin 2?

Jeg taler kun af egen erfaring - jeg er ikke vvs-mand.
Hej Erik

Jeg må prøve at sætte pumpen til trin 2, er idag trin 3, lufte lidt ud i radiatorerne og så se om det virker....

Ihvertfald tak for hjælpen

Carsten

Bonden
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis