Ikea opvaskemaskine fejl 10

Hejsa
Jeg har en skinande ikea opvaskemaskine. Garantien er udløbet. Den laver gentagende gange fejl 10 som skulle have noget med vandtilførslen at gøre. Dog kan jeg ikke se nogen problemer med vandtilførslen. Har tjekket slange, filter og vandtryk skulle være i orden. Der er ikke ret meget kalk i vandet her, så har aldrig lavet noget maskin-rens.
Maskinen tager vand ind, dog foregår det ikke med nogen stor hastighed.
Det har lykkes mig at få den til at fuldføre et program ved at jeg selv hælder 1-2 liter vand ind i maskinen, når den har lavet fejlen. Men den kan finde på at komme med fejlen flere gange under skylning, så det er ikke en holdbar løsning fremadrettet. Når først den begynder med det varme vand kan man godt regne med at den kører, men under selve skylningen er der gentagne gange fejl 10.
Er der nogen der har nogle ideer? Eller er det bare en ny maskine der skal til?
Mvh
Johannes
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det må være tilløbet der er delvist blokeret. Garanteret okker og kalk. Maskinrens hjælper ikke. Du må have pumpen skilt ad.

 

Der er ikke pumpe i opvaskemaskiner til at tage vand ind. Det er vandværks trykket der skal tage vand ind.
Du skriver " jeg har tjekket o.s.v. " men hvordan tjekket. Du skal afmontere slangen hvor maskinen er tilsluttet vandhane. Der sidder sikkert en så i tilslutningen, den kan renses enten ved at tage den ud, eller skylle hele slangen enden i en skål vand, Tjek med en spand under vandhane at det kan give noget vand der. Hvis det er i orden og der stadig er et problem kan det være tilløbs slangen der har fået et knæk bagpå maskinen når denne skubbes ind på plads. Der hiver man lidt i slangen når maskinen sættes på plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja alt det er tjekket. Slange, si, vandhane. Der kommer også vand ind i maskinen. Det kan både høres, og ses når man åbner maskinen. Der ligger vand i bunden. Den pumper også fint. Alligevel kommer kode 10 jævnligt. Denne kode skulle betyde at der er problem med vandtilførslen. I hvert fald tror maskinen der er problem med vandtilførslen.
Det der sker forud for fejlmeldingen, er at den tager vand ind. Så begynder den at pumpe vandet ud. Det kan tydeligt høres at vandet løber ud i afløbet. Derefter, stopper det med vand men man kan høre en lyd som jeg går ud fra er pumpen, lyder meget sandsynligt som en pumpe, derefter kommer fejlmeldingen
Ok
Så leder det tanken hen på at der står lidt vand inde under maskinen. Der er en føler der starter pumpe op, og lukker for vand hvis der er fugt der. Det kan være en mindre utæthed i maskinen, eller den tager rigelig vand ind så det har løbet over ved lågen. I mange maskiner er det en flamingobrik der løftes op af vand som en korkprop.
Jeg kender ikke specifik skinnenda Ikea men er sikker på at deter en eller anden kendt mærke alligevel. Fronten nederst skrues af og du lyser ind, eventuel trækker et stykke køkkenrulle rund derinde og ser om der er fugt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Vi har en skinande  den er lavet af electrolux, vi havde en nitte fra en kniv i pumpen, så ville den heller ikke tage vand da den heller ikke kunne komme af med det,
Prøv at se på
https://www.electrolux.dk/support/support-articles/opvaskemaskiner/opvaskemaskiner/
Ja efter hvad jeg kan forstå skulle disse maskiner være lavet af Electrolux.
Der er en frontstykke nederest under frontlågen, som kan skrues af. Det har jeg gjort. Kigget derind med lys og kan umiddelbart ikke se noget vand nogen steder.
Maskinen har fundet på at løbe over med vand. Det har den gjort to gange ud af måske 10 gange den har kørt. Men fejl 10 forekommer altid.
Det der flamingo stykke, som du snakker om el mand, tror jeg at jeg har fundet. Den er lidt svær at komme til, med umiddelbart ser den ikke forkert ud på nogen måder. Flamingoet kommer i kontakt med bund-dækslet.
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis