Hul i marmorplade

Er der en som kan fortælle mig, hvordan man hul til afløb i en marmorplade uden at ødelægge den?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bore med et diamant hulbor. Det skal naturligvis være rigtige størrelse. Alternativ kan enhver stenhugger sikkert lave det.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ja jo - det er ikke bare sådan lige. Hvis ikke du har et søjlebor eller på anden måde kan fixere pladen/boret, er der stor chance for at ridse pladen. Derudover skal du være helt sikker på at det er rigtig marmor og ikke kunstmarmor - som er et betydeligt hårdere materiale.

Mvh Troels
Det er ofte kunst marmor, som er kridt blandet op med polyester. Formen er så coated forinden støbning med den / de farver man vil have. Det er oftest ret let at bore i med diamant hulsav. Hvis man borer et 6 mm hul først hvor man vil have centrum så løber hulboret ikke nogen steder. De fleste hulbor skal have lidt vand at køre i. Ikke så det skyller men sådan at der er noget boreslam at holde boret kølig med.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det er diamantbord uden centerbor, kan man altid fiksere i starten med en træplade med et hul af samme størrelse som hullet, så render det ingen steder.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
ev elmand skrev den 12-12-2019 20:57:58

Det er ofte kunst marmor, som er kridt blandet op med polyester. Formen er så coated forinden støbning med den / de farver man vil have. 

 Argh....... Det er ikke helt korrekt. Det er faktisk knust marmor der bliver brugt. Og vel er marmor da i familie med kridt og kalk men den kemiske sammensætning er vist ikke helt den samme. Og som regel er den anvendte coat klar og selve marmor massen der farves. Det er dog ikke altid til at se på bagsiden da der kan være anvendt ufarvet masse som "fyld".


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Ja opskriften kan jo være forskellig med lidt de samme navne på slut produkt. Det man bruger til badeværelses borde hvor vasken er støbt sammen med og i samme materiale som bordpladen, kaldes vist også kunst marmor. Det støbes som jeg beskriver.
I DK laves de leveres de engros fra Grindsted hvor firmaet hedder Marmoline. En stor del af deres sortiment støbes i Police lidt nord for Stettin i Polen hos firmaet Danolite. Der har jeg haft arbejdsprojekt og har set hvordan de gør.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis