Lofttrappe i troldtekt

Hej,

Jeg skal til at sætte nyt troldtekt loft op i vores bryggers.Jeg har prøvet at sætte troldtekt op et par gange før, men denne gang skal der også laves plads til en lofttrappe. Jeg vil derfor høre, om der er nogen af jer, der kan vejlede mig i det?

Rummet er 3,47m langt og 1,97m bred. Loftlemmen sidder mellem spær nummer 2 og 3 idag, men regner med at flytte den over mellem 1 og 2, da lofttrappen ellers vil gå ned i det nye inventar.

Hvordan griber jeg det an og hvordan laver jeg en pæn løsning?

Mvh
Rasmus
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor og hvordan havde du tænkt dig at læserne skulle forestille sig hvorledes dine spær er placeret? 

Vedhæfter højisolerende lofttrappe, som opfylder nutidens isoleringskrav:

Afhængig af din "patentlighed" kan du monterer underkanten af rammen, for lofttrappen, lig med underkanten af troldtekten. Troldtekten skåret fint til, liggende helt tæt an mod rammen.

Eller også mindre tæt an mod rammen, for derefter at monterer en form for list/gerigter på undersiden af rammen, for at dække over de mindre "skævheder" i afkortningen af troldtekten. Gerigter kan evt. købes som tilvalg, WOOD-STEP FIX, Gerigter

Hej.

Jeg har lavet det sådan ved mig, se fotos.

Er det sådan noget du tænker på?

Mvh. Christian M
 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Vedhæftede filer:

Mvh. Christian M
 

Ja præcis, hvordan har du gjort det?
Du kan montere loftlem med underside præcis på højde med din forskalling til troldtek. Så skrues troldtek op under loftslem. Der bør være en vinkelliste hele vejen rundt på kanter, da troldtek ikke tåler små stød, og det undgår du ikke når der løftes en kasse op ad trappen. Det kan være træ, aluminium eller plast. Og det er nok nødvendigt at bruge rigeligt med montage lim, da selve pladen ikke er så god at skrue i.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg har ændret lidt på måde ophængt var sat fast på loftlemmen. Jeg skilte den lidt ad, men kommer jo an på hvilken loftlem man har. Grunden til at jeg ændrede den var, at så kunne jeg sænke loftlemmen de cm det var nødvendigt, for at loftlemmen kom ned til underkant forskalling.

Så var det ellers bare at skære pladerne til rundt om, samt på selve loftlemmen. Derefter monterede jeg Vinkellisterne. Her kan du vælge metal, træ eller plastik. Skulle jeg lave det om, vil jeg klart vælge træ vinkellister, som kan skydes med dykkere og males flot.

Husk at holde Ca 5 mm luft åmellem listerne på hhv loft og loftlem.

Hvad angår opsætning af troldtex på loftlemmen, har jeg brugt alm troldtex skruer. Det holder rigtig godt på min loftlem.

Husk forskalling i kanten hele vejen rundt om loftlemmen, så du har noget at skrue/skyde listerne i.

Hvad angår hullet til låsepinden, har jeg boret hullet i troldtex og sat et rundt stykke plastikrør i med en lille flance bagpå, så den er låst fast i hullet, inden jeg monterede den plads over låsen. Til slut har jeg skaffet en gummi prop med lille flap, som afslutning.

Se foto

Mvh. Christian M
 

Vedhæftede filer:

Mvh. Christian M
 

Måske nok et dumt spørgsmål, men hvordan forskaller man rundt om rammen? Lægge man forskallingen ovenover den første på tværs og så skruer en ekstra brædde op i den, så den rammer niveauet fra den første, eller hvordan?
Rasmus23 skrev den 09-01-2020 17:24:39

Måske nok et dumt spørgsmål, men hvordan forskaller man rundt om rammen? Lægge man forskallingen ovenover den første på tværs og så skruer en ekstra brædde op i den, så den rammer niveauet fra den første, eller hvordan?

 Ja eksempelvis. Det er nemmere når først den er monteret, at se hvordan man lige fikser forskallingen. 


Mvh. Christian M
 

Har nogen opslag af ophæng på deres loftlem hvordan de er lavet efter, når troldtekt er oppe
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også