Udskifte afbrydere (korrespondance) og have altid strøm

Jeg er ved at skifte mine afbrydere til nogle zwave kontakter, som skal styrer mit hue
Det har jeg gjort alle steder undtaget 2 steder, da det ikke rigtig er lykkedes mig at finde ud af hvordan det skal gøres.
Det er ved vores trappe, hvor der er afbryder ved top og bund, som begge tænder to lamper, en oppe og en under.
Når jeg skal styrer via zwave, så skal lamperne altid have strøm og ikke kunne afbrydes. Det har jeg nemt kunne gøre alle andre steder, men her er det ikke lykkedes mig, så alt virker. Jeg kan godt få strøm i begge lamper og den ene zwave kontakt, men så er der ingen strøm til den anden kontakt. Jeg kan også få strøm til en lampe og begge kontakter, men ja, så mangler der jo strøm til lampe nr. 2.
Lamperne er rigtig nederen og pille ud af loftet - men måske det kræver en ændring oppe i deres udtag. Det er det jeg er kommet frem til. Måske i kan sige om jeg er på rette spor? Jeg har vedhæftet et par billeder af ledninger bag kontakterne og skal prøve at forklarer hvad der sker på dem.
Billede 1:
Rød - strømførende

Grøn - giver strøm til lampe 1

Blå - giver strøm til lampe 2 - får denne strøm, som på billedet - virker gul og lilla kombination ikke som beskrevet ved billede 2

Gul - giver strøm til anden kontakt ved trappe

Billede 2
Gul - den som bliver ført videre fra kontakt fra billede 1

Lilla - Ved ikke, men når blå fra billede 1,ikke får strøm, kan denne bruges i N på zwave kontakt og virker så når gul går i L.

Hvide - gør ikke noget, døde..

Har prøvet flere kombinationer med den sort ledning, som jo går til lampeudtag og sad i afbryder, men ingen kombinationer med denne giver noget.

Nogle råd til hvad jeg skal gøre for at begge lamper får strøm og begge kontakter? Jeg tænker umiddelbart, at der skal ændres noget i udtaget på lamperne.

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en A korrespondance hvor der kun er fase i den ene afbryder ................

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Var det er korrespondance så tændte begge lamper vel samtidig.
Ved at du sætter nogle andre farver prikker på end de oprindelige lednings farver så forvirrer du jo dig selv og os total. Dine farve prikker vælger jeg at se bort fra, for at gøre det mere simpelt.
På billede 1 er jeg sikker på at de brune ledninger skal samles og det er så fast fase. De lyseblå skal samles og det er så Nulleder. Nederst skal de i stikkontakten så den bliver aktiv igen. Er der gul/grønne skal de også i stikkontakten. ( det er de måske allerede )
Så prøver du at sætte først den sorte ledning sammen med brune eller den grå sammen med brune. Hvis dine lamper lyser på en af løsningerne er det B korrespondance, og du har fast fase oppe ved lamper, og i samme farve i den anden ende ved billede 2.
Lyser lamper ikke på en af de kombinationer er det A korrespondance som Karl smart hurtig konkluderer. og du har stadig fase på den sorte eller grå ved billede 2 og kan så samle den med en anden farve ( ikke lyseblå ) og dine lamper vil lyse konstant.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja jeg ved ikke hvorfor jeg troede det gav mere mening med de andre farver 🙄
Begge lamper tændte samtidig før. 
Der er en brun, som er strømførende, fase, så er der to brune mere og en grå. Den ene brune tænder den for én af lamperne, den grå for den anden. Den anden brune fører videre op i den anden kontakt dåse og af hvad jeg kan se, så kommer der også strøm i den grå deroppe, når den er koblet på ved billede 1. Det jeg egentlig mangler en N i kontakt dåse 2 for at få mine nye zwave kontakt til at virke, men den blå deroppe gør intet desværre. 
1 - strømførende fase
2 - giver lys til en af lamperne
3 - giver lys til anden lampe
4 - giver strøm i brun ledning i anden dåse

Problemet er løst. Fandt en samlingsdåse på loftet. Hvor kun 2 ud af 3 blå N ledninger var koblet sammen. Da jeg fik sat den tredje på, så kunne den blå på billede 2 og bruges som N. Så nu har alle lamper strøm og begge kontakter strøm 🙂
Annonce
Godt du fik styr på det. Jeg vil lige nævne at dine murdåser ikke er monteret efter bogen. Det ligner noget østeuropæisk akkordarbejde.
Man kan så frygte hvordan resten er udført.
Men så er du blevet gjort opmærksom på det.

Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 11-12-2019 19:32:59

Godt du fik styr på det. Jeg vil lige nævne at dine murdåser ikke er monteret efter bogen. Det ligner noget østeuropæisk akkordarbejde.
Man kan så frygte hvordan resten er udført.
Men så er du blevet gjort opmærksom på det.

 Dåsen kunne der ikke gøres så meget ved i sin tid - da vi købte huset lavede vi en renovering og fik vel små 100.000 af ejerskifte fordi al el var ulovligt, det er så blevet udbedret af danske elektrikere, så alle kabler er gennemført rigtigt osv. Det var helt håbløst det der var lavet, tror jeg har et par billeder et sted... 

Noget af det så fx sådan her ud før
Hold da op. Man kan undres over at de overhovedet havde brugt penge på dåser når det ser sådan ud. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis