Gennemtæring af gelænder

Hej.
Jeg har et jerngelænder/understøtte af tagudhæng (se billede) som er gennemtæret i bunden. Havde egenlig tænkt at jeg skulle have lavet et nyt, men er det muligt at lave en holdbar løsning, ved at påsvejse et nyt bundstykke? Eller er der en anden løsning. Selvfølgelig bliver resten slebet ned og malet på ny.
Kim
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal som det første have understøttet dit tagudhæng inden du går igang. Så fjerner du det nederste stykke rør. Hvis du ikke umiddelbart kan fjerne rørstykket i dit trappetrin, så lad det sidde.
Du kan lave samlingen ved trappetrinnet med et kort rørstykke, som skal passe indvendigt i det andet rørstykke. Det korte rørstykke skal så svejses til resterne af det eksisterende rørstykke der sidder tilbage i trappetrinnet.
Så skal du have fat i et nyt rørstykke med samme dimension som det eksisterende. For at få det ind på plads, vil jeg foreslå at skære den ene side (180o) ud af rørstykket i den ene ende, således at røret kan sættes ind over det korte rørstykke, som er svejset fast ved trappetrinnet. Husk også at lave nogle huller i rørenden så der er noget at svejse sammen. Den øverste rørsamling skal så skærpes før svejsning.
Har du ikke selv mod på opgaven må du have fat på en kleinsmed.

Søren O
Hej Søren.
Tak for den fine beskrivelse 👍 stykket i trappen er tæret væk, så det skal støbes fast på ny.
Tænker at jeg vil rense det hele for rust og maling og se om jeg kan nøjes med din løsning.
Kim
Du skal selvfølgelig klodser taget op og skære røret over lave et nyt ned i trappen. Men det ser da ud til at gelænderet også er angrebet af de røde myrer, så jeg ville nok få lavet noget ny til det hele ellers skal du bare i gang igen om et par år med resten.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

En traditionel metode at fastgøre jern til granit/beton er støbning i bly, da blyet forhindrer gennemtæringer bedre end andre metoder.

Det betyder også. at der skal bores/udhugges nyt leje for det reparerede metalgelænder.

Sådan en reparation holder de næste 100 år.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 11-12-2019 17:10:07

En traditionel metode at fastgøre jern til granit/beton er støbning i bly, da blyet forhindrer gennemtæringer bedre end andre metoder.

Det betyder også. at der skal bores/udhugges nyt leje for det reparerede metalgelænder.

Sådan en reparation holder de næste 100 år.

Brug af bly i byggeriet blev forbudt i en periode fra 2001-2007 - utvivlsomt en mere holdbar - men i 2019 også en potentielt ulovlig løsning ifm en relativt simpel renovering.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Du kan evt lade røret ende i en flange du bolter fast i trappen, alternative lave noget pænt i træ eller gavaniseret jern.

Du kan også bruge noget klæbeanker, som du kan købe på patron.eks denne her, link

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også