Hjælp til Bord

Har købt sådan et bord, i den lokale genbrugsbutik, i håb om det er palisander:
Spørgsmålet er, om man kan tjekke om det er massivt eller finer. Kan se på stemplet under bordet, at det er lavet på Haslev møbelsnedkeri.
Ser ud som om det er lakeret, men er mere til olie behandlet træ. Kan man fjerne lakken, for derefter at give det olie?Håber nogle kan hjælpe?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedhæftede filer:
Velkommen til.
Nu er dine billeder ikke de fedeste i verden   men mit bud er at det er fineret.
Det er utroligt få bordplader der er lavet af massivt træ, og årsagen skal findes dels i prisen og dels at træ arbejder med luftfugtighed/varme i bredden i forhold til længden, med revner og skævhed til følge.
Du vil kunne følge åretegninger rundt om kanten ved endetræet hvis der er tale om massivt træ, som på billedet.

Du kan godt fjerne lakken, men du skal være forsigtig da fineren er tynd (0,5 til 1,5 mm tyk) så det bedste værktøj er en Ziehklinge som du trækker lakken af med. Det kræver lidt øvelse , dels at slibe/opsætte en sådan klinge, men når du først har lært det, er det et fantastisk stykke værktøj.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Bordpladen er 100% fineret, palisander i en sådan størrelse er umulig. Bordbenene er sandsynligvis massive.
Ziehklingen er det rigtige værktøj, men øv dig på et værdiløst møbel først og lær hvordan man skærper ziehklingen (det er ikke svært).

Tak for jeres svar. Er faktisk rigtig meget i tvivl om det overhovedet er lakeret, da det ikke helt ligner lak.
Men det er meget glat i overfladen, så er 95% sikker på det ikke er olie. Kan det være andet end lak, det har fået?
Jeg tror det er lak.
Du kan prøve at skrabe lidt forsigtigt på undersiden eller et sted der ikke er så synligt med en skarp kniv. Du vil sikker kunne trække en "spån" af lakken af.
Tidligere brugte man shellak (fransk polish) som giver en dyb glød og skal opbygges af ultra mange tynde lag.
Hvis det er shellak, vil du kunne opløse din "spån" i almindeligt husholdnings sprit.

Mange gamle møbler er blevet vedligeholdt med diverse polish gennem tiderne, så det er nok et "lag" af udefinerbart polish der ligger på bordet.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg tror, at jeg må skuffe dig. For mig ligner det overhovedet ikke palisander, idet der er meget mere spil i årerne på palisandermøbler.
Det ligner mahognimm, og det er fineret. Det kan man se på åretegningen. Jeg tror, at det er lakeret, og det er alene et skøn ud fra billederne.
Det giver så lidt flere muligheder. Er det et gammelt møbel, kan det være lakeret med celluloselak, som er ret svært at arbejde med. Derfor gik man på et tidspunkt væk fra at bruge det, og i stedet brugte man syrehærdende lak.
I begge tilfælde skal du være påpasselig med at ændre på det.
Som udgangspunkt blev mahogni først farvet med bejdse, idet den billige mahogni man måtte bruge, da den dyre cuba mahogni var svær at få fat i, var rimelig kedelig i farven. En bleg rødlig farve.
Så derfor blev den først bejdset. Hvis den skulle have celluloselak efterfølgende, fik den ovenpå lakken et andet middel (jeg kan ikke længere huske, hvad det hed) og så efterfølgende 6-7 gange celluloselak med sprøjte. Efterfølgende blev lakken så trukket ren med ziehklinge og slebet med noget 3 eller 4 x 0 ståluld, og til slut fik den så lige noget specialvoks for at få glans ind.
Jeg tror ikke, at dit møbel er behandlet med celluloselak. Ser for nyt ud. Celluloselak er svært at arbejde med, fordi når man smører nyt på, så opløses den gamle lak. Det har så den fordel, at de 2 lag smelter sammen, men når man gør det med pensel er det rimeligt svært, for hvis man er for langsom så hiver man faktisk al lakken af igen. Derfor var man særdeles glade, da man opfandt sprøjten.
Hvis den har fået syrehærdende lak, hvad jeg tror er tilfældet her, fik den også først bejdse og derefter 2 gange lak. Syrehærdende lak er meget stærkt, men svært at reparere på, da et nyt lag altid vil lægge sig ovenpå det gamle. Derfor er det meget svært at lave en pletreparation, uden at det kan ses.
Så dit problem kan blive, at hvis du begynder at slibe i lakken for at oliebehandle det, kan du blive nødt til at slibe al lakken af, hvilket så kan (formentlig vil) bevirke, at du nogen steder også vil slibe bejdsen af, og så bliver det jo plettet. Det kan være svært at slibe det ned, så de bliver pænt, da du jo også skal tænke på, at fineren oprindelig kun er ca. 0,4 til 0,6 mm tyk, så risikoen for gennemslibning er stor.
Jeg tror ikke, at det er så gammelt, at det er lakeret med shellak, som kan poleres op af eksperter.

Kurt B. Andersen
Det har jeg også tænkt, om det kunne være. Men har ikke kunnet finde noget om mahogni møbler fra Haslev møbelsnedkeri, fra omkring 60’erne. Synes jeg efter lidt research, er kommet frem til, at det er en Severin Hansen, der har designet det. Har ihvertfald fundet et i samme design og mål som mit. Det er i palisander.
Måske jeg bare skal lade det være, som det er, har trods alt kun givet kr. 100 for det.
Et massivt bord ville koste spidsen af en jetjager.

Så vidt jeg husker betales Palisander efter vægt.
Palisander er meget tungt.
Så mit gæt er også finer, der er typisk en anden finer under som er billigere, så det ku' være en "indikator" ligesom kantlister.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også