Porebeton/gasbeton og pullup-bar

Hej LDS'ere,

jeg er flyttet i noget nybyg, hvor elementerne indvendigt består af gasbeton/porebeton.
Jeg kunne utrolig gerne tænke mig at montere min pull-up bar op på væggen, men er bange for, at den ikke ville kunne holde (og holder den ikke, så får jeg ballade  ).

Pull-up baren er som vist på billedet nedenfor:

Det skal bemærkes, at væggen er 10 cm tyk. Jeg vejer selv 87 kg og tænker, den skal kunne klare noget mere, da tanken er, at jeg skal kunne smide lidt ekstra vægt på. I øvrigt ville det ideelle være, at den var så langt oppe, at jeg er nødsaget til at hoppe for at få fat. Det vil ligeledes stille krav til bæreevnen i så fald.

Hvis det er muligt - og andre evt. har erfaringer med det - hvad har I så brugt af materiale, så det stadigvæk ser pænt ud? Der fulgte ekspansionsbolte med til sættet.

Skal jeg købe nogle kraftige specielle rawplugs og skruer et sted?

På forhånd tak.

Mvh

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville overhovedet ikke være nervøs for at det kan bære. Ekspansionsbolte til mursten/beton virker som en fin måde at sætte det op på så medmindre dem der fulgte med er til gips så ville jeg bare bruge dem. 

Ask
askholme, mange tak for svar. Vi havde nemlig beton i lejligheden før og der vil hele min familie jo ku' hænge på baren uden problemer. Jeg er dog bare lidt nervøs for porebeton, da jeg synes, det er som at bore i smør og tænker derfor bæreevnen også er derefter?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Har kunne google mig lidt frem til, at denne muligvis er et bud - uden at vide det, da jeg trods alt har 10 tommelfingre.
Der står i hvert fald noget med bæreevne på 110 kg.

Eller denne:

der står der 160 kg - skal det forstås sådan, at den har en bæreevne på 160 kg i gasbeton? For uagtet mit indtag af julegodt i den resterende del af december, så burde det være rigeligt.
Det der er Basalt set en ekspansionsbolt så jeg vil tro at dem trådstarters har er ligeså gode

Porebeton er lettere at bore i fordi der ikke er brugt sten men et let materiale som tilslag, deraf navnet letbeton.

Men det burde nu sagtens kunne bære de 100kg som du vil belaste din stang med især når du har fire holdepunkter 

Ask
Ja okay - så er jeg rolig. Mange tak for hjælpen :)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Men altså kik lige på de bolte der fulgte med. Hvis de er for basale så kan det godt være du skal skifte dem ud.

Er andet trick kan være at bore med et bor der er 1-2 mm for tyndt først også udvide hullet bagefter. Så ryster man mindre på hånden og er sikker på at man får et præcis hul og ikke for stort til pluggen 

Ask
Det skal jeg få gjort, tak!
Jeg tænker ikke, at du skal være bekymret. Lad os sige at du bruger dem du selv henviser til. Så snakker vi en samlet bæreevne i lodret træk på 880kg.
Hvis du kan smide 800kg i et bælte om maven og stadig lave en pullup, så er jeg sikker på, at du slår en eller anden rekord. 💪😎💪
Det er jo ikke væggen som får problemer med at holde.
Jeg kan ikke lige se mål på din Bare, men tilsyneladende er den 50 cm fra væg og pladen som holder den 10 cm høj.
Så når du springer op og tager fat med et tryk på 100 kg, så virker vægbeslag jo lidt som vægstangs princip ved at gange det tryk med 5 ( med mine anslåede mål ) Altså 5 gange så meget tryk ud i øverste skruer.
Så skruer skal jo holde til ret meget.
Jeg har erfaring for at metal ekspansions dimser går løse over tid i gasbeton. Derimod vil en blødere masse holde bedre i længden.
Jeg ville bruge 12 mm plastplugs og 8 mm franske skruer. Gerne 2 plugs ind i samme hul så skruen kan få fat i god længde. Inden plugs monteres fugtes borehul og plugs smøres ind i udendørs trælim PU typen. Den har den egenskab at den ekspanderer lidt ved hærdning og denne foregår med fugt. Vent med at belaste fuld indtil dagen efter.
Gulv m.m. afdækkes og der bruges handsker da PU lim er ret vanskelig at tage af.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
FeuerDK: Jeg har altid fået at vide, at man skal aldrig sige aldrig   Men lige her, vil jeg nok gøre en undtagelse ift. at slå en rekort  
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også