Hjælp til radiatorventil med fjerntermostat? (Offline)

Hejsa
Jeg går og pønser på, om der min findes en form for radiatorventiler/termostater (undskyld evt. Forkerte fagudtryk 🙂 Jeg mener bare Styring) hvor jeg kan have en termostat placeret centralt i et rum, som kan skrue op/ned for en (måske flere) radiatorer?
Jeg har set lidt på Netatmo, Tarp, Danfoss Living.. men jeg kunne reelt godt bare tænke mig et helt lavteknologisk produkt, der blot gør mig i stand til at styre radiatoren, app-opkobling, wi-fi-afhængighed og des lignende er ikke noget jeg har behov for..(jeg er sådan en, der slukker for routeren om natten, f.eks.)

Altså, findes der en slags enheder, der kan fjernstyre mine radiatorer, gerne via en central (i rummet) placeret termostat(med skru op/ned‐fubktion) eller lign?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Salus kan køre i en offline mode. Jeg har dog ikke selv prøvet det, jeg køre kun i online mode
Jeg har en Danfoss Living styring med central termostat. Styreenheden har godt nok forbindelse til det trådløse netværk. Med den forbindelse bruges kun til at kunne styre varmen fra en APP, som jeg så ikke bruger.

fase
tak for kommentarerne.
Jeg er blevet lidt i tvivl, efter at være kommet i tanke om en snak jeg havde med gasfyrsteknikeren, der kørte vores kedel ind..
Jeg synes at huske, at han anbefalede at man justerede varmen på kedlen, og lod den primære radiator køre for åben hane (ventilen skruet helt op) det var vistnok enten bedst for kedlen, eller for varmeregningen, det kan jeg ikke huske..
Ved nogen af jer mere om det?
Hvis det er rigtigt, vil det jo ikke være smart, at lave en temperaturstyring i stuen (hvor den primære radiator sidder)

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Har du klimastyring på din gaskedel? Den burde kunne ændre fremløbstemperaturen, så den passer til udetemperaturen. Det betyder, at du skal lave din kurve for fremløbstemperaturen, så den passer til din indetemperatur. For nu at styre din indetemperatur kunne du lade dit Danfoss Living styre temperaturen i rummet. Det medfører, at termostaten står næsten helt åben det meste af tiden med den bedste afkøling/økonomi til følge.

fase
Altså, jeg har en udeføler🙂
Denne er placeret under udhænget, mod nordøst.. men jeg synes ret tit jeg skal regulere på temperaturen på kedlen.. altså for at justere temperatureni stuen..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Nordøst er OK. Hvis du ofte skal regulere på fremløbstemperaturen tyder det på at den er lige lav nok. Kan du ikke regulere kurven på fyret lidt op, så du ikke behøver at regulere det selv, men lade fyret hæve og sænke temperaturen efter udetemperaturen?

fase
Hmm.. Jeg ved ikke om jeg kan justere kurven, der er er en knap til at justere hhv. Brugsvandstemperatur og en til at justere radiatorvarme, på en skala fra -6 til +6..

Min fremløbstemp. Er pt. 38 grader..
Jeg har en mistanke om at der er noget helt basalt, jeg simpelthen ikke har forstået?🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Prøv at skrue fremløbstemperaturen /radiatorvarme op til ca. 50°C og se om ikke det hjælper.

fase
Og når jeg siger der er noget jeg ikke forstår, så er det, hvordan det skal hjælpe at skrue op? Vil jeg så ikke bare få det overordentlig varmt?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Når du skruer op for fremløbstemperaturen, skulle du gerne nå et punkt hvor termostatventilen overtager styringen og bestemmer rummets temperatur. Grunden til at din rumtemperatur ikke er høj nok nu, er at din fremløbstemperatur er for lav.

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis