Hjælp til radiatorventil med fjerntermostat? (Offline)

Hejsa
Jeg går og pønser på, om der min findes en form for radiatorventiler/termostater (undskyld evt. Forkerte fagudtryk 🙂 Jeg mener bare Styring) hvor jeg kan have en termostat placeret centralt i et rum, som kan skrue op/ned for en (måske flere) radiatorer?
Jeg har set lidt på Netatmo, Tarp, Danfoss Living.. men jeg kunne reelt godt bare tænke mig et helt lavteknologisk produkt, der blot gør mig i stand til at styre radiatoren, app-opkobling, wi-fi-afhængighed og des lignende er ikke noget jeg har behov for..(jeg er sådan en, der slukker for routeren om natten, f.eks.)

Altså, findes der en slags enheder, der kan fjernstyre mine radiatorer, gerne via en central (i rummet) placeret termostat(med skru op/ned‐fubktion) eller lign?


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hejsa Jeg går og pønser på, om der min findes en... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Aah,  ja, så meget kan jeg godt forstå🙂 jeg har ikke svært ved at varme rummene op, jeg har nærmere svært ved at ramme en jævn temperatur, og skal hele tiden justere fremløbstemperaturen ..
Det jeg ikke helt forstår, er at gasfyrsteknikeren fortalte mig at den bedste måde at styre det på, (bedst for gasfyr+økonomi) var at skrue stuens(den største radiator i huset) termostat op på 5, og herefter justere fremløbstemperaturen,så det var som vi ønskede.
De mindre rum skulle styres almindeligt, med en termostat på omtrentligt 3..

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Hvis du bruger gasfyrsteknikerens råd, vil du få større variationer i rumtemperaturen end, hvis du lader termostatventilen regulere styre rumtemperaturen. Det kræver så en lidt højere fremløbstemperatur, så termostatventilen har noget at arbejde med.

fase
Ja, det giver vel egentlig god mening🙂
Argumentet var blot at det skulle slide mindre på fyret, og være mere energieffektive.. Lyder det sandsynligt?
hvis Jeg holder fast i den model, kan jeg godt se det bliver svært at regulere via rumtemperatur.. og så giver ingen af de smarte styringer vel nogen mening heller?

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

 og så giver ingen af de smarte styringer vel nogen mening heller?
Nej, styringen skal have noget at regulere med. Så du har valget mellem en større variation i rumtemperaturen eller en lidt højere fremløbstemperatur, så dine termostatventiler har noget at arbejde med.

fase
Æv, ja den parameter havde jeg ikke lige regnet ind..
Kan man (med din indsigt) sige noget om hvor meget mere det slider på kedlen og økonomien, hvis man vælger den løsning, med højere fremløbstemperatur?
Huset er fra 1965, med dertil hørende dårlig rørisolering. Selve huset er dog facade+sokkelisoleret, og har nye 3-lags vinduer næsten hele vejen rundt, samt en 4 år gammel kedel.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Annonce
Hvor meget det slider på kedlen, ved jeg ikke. Den manglende/dårlige rørisolering kan du måske gøre noget ved. Uisolerede rør medfører ukontrolleret varmeafgivelse.

fase
Hehe, det har du ret i🙂
Tråden tog lidt en afstikker, men det var da rart at afklare at jeg med det nuværende setup, ikke får gavn af, hverken den ene eller anden smarte løsning🙂
Hvis andre har bud på den bedste drift af kedlen, så byd gerne ind🙂

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Selvfølgelig kan du få gavn af en smart løsning, men du må foretage et valg. Mit valg ville være komfortløsningen. 

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis