Airbag virker ikke..

Nogen kyndige der ved hvordan man kan kontrollere om bilens airbag virker? En bekendt har lige været ude for en ret voldsom trafikulykke og ingen airbags blev aktiveret. 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt strøm på og se om den eksploderer. OBS: Den virker i al fald ikke bagefter.
Fuzz - det er dog så ekstremt dårlig stil - hvis du mener "det er humor" - det er anmeldt!!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmm.. ved nærmere eftertanke er det jo en falsk tryghed hvis krudtladningen ikke virker, selv om bilfabrikanterne giver både 10 - 15 og 20 års garanti på airbags. I hvert fald hvis man som her køre Hyundai i800. 
Umiddelbart må producenten vel være interesseret i at finde ud af hvorfor den ikke udløste? Det er vel også sådan at airbag tilbagekaldelserne bliver sat i værk, fordi nogen oplever at de ikke virker, når de burde have virket.
Jeg ville nok kræve et svar af hyundai Danmark, de kan jo om muligt stå med et erstatningsansvar. Forsikringen har muligvis også interesse i at tørre noget af ansvaret af på hyundai.
Så der er der et par kort man kan spille på.
Få ligeledes en lægelig udtalelse på om hvorvidt personskaden ville have været mindre i denne ulykke såfremt airbaggen havde virket.
Håber vedkommende kommer sig!

Som en sidenote vil jeg lige nævne at fejl i airbaggen muligvis kan udlæses via bilens OBD system, med en scanner af god kvalitet. De fleste producenter har benyttet OBD systemet siden 90'erne.

Elektronikteknikeren
Ja jeg tænker osse det selvfølgelig bliver undersøgt hvorfor airbags ikke virkede i dette tilfælde. Men har man selv eller ens mekaniker/forhandler mon mulighed for at konstatere om ubrugte airbags er fejlfri. Selv har jeg da mistet tilliden til om airbags i min egen bil nu osse er funktionsdygtig den dag det evt. gælder. Jeg er med på at man kan måle på softwaren, men man kan vel ikke måle om "krudtet" så og sige er tørt..
Ps.Både føreren og passagererne er heldigvis slippet nådig fra ulykken.

NB. Der er åbenbart osse andre slags airbag der svigter https://www.dr.dk/nyheder/detektor/detektor-carls-cykelairbag-udloeste-aldrig-verdens-sikreste-hjelm-er-ikke-saa
Airbags kan testet enten via tester eller så findes der måleudstyr til det.
For at en airbag springer skal der være 3 parametre til stede;
1.Bilens selvtest af airbags skal være ok (sker hver gang du starter bilen)
2. I airbag styreenheden sidder der en g-måler, den skal aktiveres af slaget.
3. Rundt i bilen sidder der crash sensorer (sidder typisk en omkring køleren foran bilen) en eller flere af disse skal aktiveres.

typisk skyldes fejl med airbags undervognsbehandling der får blokeret g måleren grundet forkerte sprøjtning.
Der kan være tale om en fejl i bilens styreenheder der gør den ikke fanger fejl på airbagsystemet, dette vil bilmærket være tvunget

bilmærker giver ikke 10 eller mere års garanti på airbags. Airbagsystemet følger bilens garanti.Årene bilfabrikanten giver er en anbefaling for hvornår systemet bør udskiftes (en bedst før dato)
Komplet udskiftning sker dog praktisk talt aldrig da det vil totalskade bilen grundet omkostninger, samt selvtesten bør fange fejl. Typisk vil gamle airbags spontant detonere hvis de bliver meget gamle - dog er det ekstremt sjældent det sker.

Henrik
Jeg har googlet lidt og ifølge artiklen her gives der vist garanti på airbags https://fyens.dk/artikel/dyrt-med-gamle-airbags
Det er slående (lidt rystende synes jeg) at så mange bilmærker bliver indkaldt til eftersyn pga. defekte airbags, når man googler emnet.
Frank Chr. skrev den 08-12-2019 09:31:06

Jeg har googlet lidt og ifølge artiklen her gives der vist garanti på airbags https://fyens.dk/artikel/dyrt-med-gamle-airbags
Det er slående (lidt rystende synes jeg) at så mange bilmærker bliver indkaldt til eftersyn pga. defekte airbags, når man googler emnet.

 Det er en piv ringe artikel der blander en masse begreber sammen og skaber forvirring.

-Bilproducenten giver en produktgaranti på airbags, ligesom resten af bilens komponenter (typisk 2 år) - i dette tidsrum betaler producenten.

-Bilproducenterne giver en estimeret holdbarhedsdato hvor de anbefaler man udskifter HELE airbagsystemet (og det løber ikke op i 20.000 kr som artiklen fortæller om, det er langt mere) - Er dette uden for garantiperioden betaler ejer selv.

-bilproducenten forpligter sig dog til at sikre airbagsystemet fungere tilfredsstillende. Hvis det ikke er tilfældet skal bilen advare føreren før køreturen. Når der er tilbagekaldelser skyldes det at systemet ikke advarer føreren rettidigt, eller airbaggen gør mere skade end gavn (jeg arbejdede for Ford tidligere og der var der f.eks. en tilbagekaldelse på nogle enkelte airbags da der var kommet metalfragmenter ind til luftpuden under produktionen=den virkede som en håndgranat i bilen når de gik af.

Jeg har skiftet mange airbags for kundernes egen regning. Det er en ganske simpel komponentfejl der kræver udskiftning, ligesom så meget andet i bilen.
Men derfor skal forudsætningerne for systemet advarer om fejl selvfølgelig være til stede.

Henrik
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis