Volvo penta md21a og søvandspumpe

I forlængelse af vores køb af ældre skib med volvo penta md 21 motor, kan vi konstatere at der ikke er monteret en kølevandspumpe. Hvor finder vi sådan en ? så vidt vi kan se skal den være med kileremshjul til træk direkte fra motorens kileremshjul. Der er på denne model ingen flanke eller/og drivaksel i motorblokken for monterings af pumpe direkte på motoren hvorfor denne løsning ikke er mulig. Vi kan naturligvis selv i givet fald fremstille beslag til monteringen af en pumpe, men hvordan og hvilken type af søvands/køle pumpe kan anvendes....?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
MD21A ell. -B er en mariniseret bilmotor (mrk. Indenor fra Peugeot). Den har, som andre bilmotorer, en indbygget kølevandspumpe, der cirkulerer det ferske kølevand igennem varmeveksleren og motorens kølevandskamre. Søvandet pumpes igennem varmeveksleren med den udvendigt monterede remdrevne pumpe.

Finnband
Tusind tak, nu forstår jeg teknikken meget bedre. Jeg mangler den udvendige monterede remdrevne pumpe, ved du noget om hvor jeg kan skaffe sådan en original eller uoriginal - ny eller brugt ? Eller bare en som der kan monteres i et eget fremstillet konsol. mvh Mogens
AV AV AV - jeg huskede forkert. Undskyld. Søvandspumpen er ikke remtrukken men indbygget nederst  i motorens forende. Se pkt. 11 i medsendte pdf-fil nederst.
De fleste reservedele fås stadig hos: www.indenor-retro.de


Finnband
Kan simpelthen ikke få øje på den på vores motor, er du ikke sikker på at du kunne have ret i din første antagelse på visse typer, modeller og årgange af md21 motoren. Desværre kan jeg ikke rigtig tage et foto at det pågældende område af motoren idet den ligger nede i et forholdsvis snævert motorrum. mvh
Jeg kan naturligvis ikke vide, om der kan findes andre versioner af kølesystemet. Det kan der sagtens.

Finnband
Hermed et tydeligere billede. Det ser ud som om pumpen er skruet på enden af motoren. Det er, såvidt jeg kan se andetsteds, knastakslen, der driver pumpen.

Finnband
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis