Gamle røde maskinsten

Hej LVS ,

Jeg skal til at mure et par ekstra skift på min garage gode gamle garage fra 1963 + lave hul til dør samt vindue. Jeg kommer derfor til at skue bruge et par overlæggere samt nogle mursten. Har fået nogle røde maskinsten fra Randers tegl (RT 301) +en gammelrød maskinsten fra egerssund tegl, men syntes ikke helt nogle af dem spiller i farven. Er der andre alternativer? eller nogle gode råd til at få stenene til at ligne de gamle?

Ser lige om jeg kan få uploadet et billede til at understøtte, hvad det er jeg snakker om.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, du skal finde dem brugt, lave din egen overligger, der er opskrift her inde. Har set denne opskrift inden for et år. MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Når du laver hul til dør og vindue så skal du endelig hugge det ud med respekt for at stenene skal genbruges. Jeg ved godt der skal bruges nogle til at bygge kanten op igen, men der kommer sikkert nogen i overskud. Så finder du nogle nye eller brugte der passer bedst og blander dem med dine egne så ses det mindst at der er bygget nyt. Men det kan aldrig laves så det er usynlig.
Fra den tid er stenene sandsynligvis lavet på et lokalt mindre teglværk, så hold øje med nedbrydninger i dit område, og kig på murstene medens de sidder på deres plads. Ligger de først i en dynge med støv og mørtel på så er det ikke så nemt at se præcis.
Jeg har tidligere lagt anvisning op omkring at lave overligger, så hvis det bliver valget så vend tilbage.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Brugte sten fra 1960 og frem er næsten umulige at finde, da man startede med at bruge cement mørtel ødelagde man også muligheden for at genbruge dem, da mørtelen er næste umulig at få af.. :(
Tak for svarene - jeg har overvejer at lave et overligger selv, men da det er cellesten er det nok ikke helt så nemt? Jeg har allerede pillet stenene ud til dør og vindue og gjort det stille og roligt (Heldigvis er det kun bagsiden de har plastret til med noget cement mørtel) - Der gik ikke en eneste sten til spilde. Synes virkelig jeg har kigget på dba/guloggratis/facebook efter røde maskinsten, men uden held. 
Det kommer jo an på hvilken bredde overligger skal have, hvor mange skifter der kommer over den  og hvor meget den skal holde. Selv om det er cellesten kan man godt lave overligger af dem. Når alle celler er fyldt med beton er det jo lige så massivt som massive sten.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis