Eternit-tagplader med asbest gennemskåret til skorstensrør - farligt?

Hej

Jeg har netop købt et sommerhus og er ved at efterisolere det.
Huset er fra 1975 og har eternit-tag med asbest i.
Da jeg fjernede loftplader omkring røgrøret fra brændeovnen kunne jeg se at gennemføringen op til taget var skåret direkte gennem de gamle eternit-plader. Jeg kravlede op på taget for at være 100% sikker og det var tydeligt at der ikke var indsat en ny asbest-fri plade, men blot skåret direkte gennem den gamle.
Nummeret på pladen var 64782 - det samme som på tagets øvrige plader.
Kanterne på de afskårneeternit-plader var helt frie og tydelige at se. Der lå blot noget halv-løst rockwool omkring røgrøret, under tagpladen, og det var så det eneste der var mellem stuen og de afskårne eternit-plader.
Jeg blev så forskrækket at jeg glemte at tage et billede inden jeg febrilsk gav mig til at stoppe rockwool stramt omkring røgrøret under hullet i eternit-pladen for at skærme det så godt af som muligt.

Mine spørgsmål er nu:
Hvor farligt er det her?
Kan dette på nogen måde være en lovlig udført installation når man bare har skåret direkte i eternit-pladen? Kan de have forseglet kanten omkring skærehullet eller sådan noget?
Hvad gør jeg nu? :-)
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Det er ufarligt
2. Det er der intet ulovligt i, medmindre skorsten er etableret noget efter husets opførelse, hvor det på et tidspunkt blev forbudt at skære i disse plader. Men af hensyn til håndværkeren.
3. Slapper af og nyder den kommende julefred.

Der er generationer af tømre, som har arbejdet og skåret i disse plader i årevis, de burde jo være uddøde, - men det er de jo ikke. Så jo der er risiko ved asbest, men det er ikke det samme som at et asbesttag udgør en dødstrussel. 
(lettelsens suk)
Tusind tak for svaret!
Dejligt at høre at jeg kan trække vejret roligt :-)
Brændeovn og tilhørende røgrør/skorsten blev lavet i 2018.
Så det ser ud som om de ikke har lavet det korrekt?
Men så længe det ikke er farligt for mig, så har jeg ikke tænkt mig at være hysterisk over det.
Så jeg tager en slapper og nyder julefreden!
Jeg ved godt at man ikke må skære i asbest plader, men det er ikke noget alle håndværkere tager så alvorlig. Har for nylig været behjælpelig med at sætte en stålskorsten op igennem tag med asbest. Det blev lystig knækket af i stumper, af skorstens montøren og de stumper skal vi da nok have fejet op snart.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Selvom der er mange der ikke tager asbest alvorligt, så fortryder de det måske, hvis de bliver ramt af asbestose om 20 år. Jeg ville aldrig skære i en asbestholdige plade, eller andet der kan udskille asbestfibre. 
Tømrere, blikkenslagere m.m. er altså på ingen måde uddøde, selv dem der arbejdede i 70 - 80 - 90 rne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 08-12-2019 12:15:20

Tømrere, blikkenslagere m.m. er altså på ingen måde uddøde, selv dem der arbejdede i 70 - 80 - 90 rne.

 Det er lidt ligesom at køre uden sikkerhedssele. Det dør du heller ikke af - med mindre du rent faktisk gør. Men lad os have hver vores mening. Jeg er tømrer og jeg tager asbest, pcb osv seriøst. 

Helt enig med Kres10. Man skal tage Asbest seriøst.. og det er ikke lovligt at skære i en Asbest Eternit plade og  hvis pladen har været skruet af så må den ikke monteres igen. Så JO det konkrete arbejde, der er lavet med den skorsten var/er ikke lovligt.
Det er heller ikke korrekt at tidligere tømrere, der har skåret i Eternit på tage og vægge samt monteret og nedrevet Asbestolux-lofter og Perforit-lofter lever i bedste velgående. En del dør faktisk af at have arbejdet med Asbest uden at beskytte sig. Det samme gælder murere som har arbejdet med fliseklæber, der meget ofte indeholder Asbest helt op til 1979.

Asbest er den eneste kendte årsag til lungehindekræft. Hvert år dør over 300 danskere af asbest-relaterede kræftsygdomme. Det er flere, end der dør i trafikken i Danmark og i arbejdsulykker herhjemme.

Det er en "AND" Danskerne ikke dør særlig meget af Asbest. Hvis en person lever i 80 år. Så er der i den 80 års periode omkring 24.000 mennesker som er døde af Asbest. 24.000 mennesker i løbet af et normalt menneskes levetid.. Det må siges at være alt ALT for mange, SPECIELT når man reelt kan undgå af indånde Asbestfibre ved at have den fornødne viden omkring, hvor asbest findes samt at tage det alvorligt og beskytte sig selv og andre, der måtte opholde sig i omgivelserne. Men det er jo op ad bakke, når en del folk ikke tager det seriøst.

Det nytter jo ikke at en håndværker eller gør det selv 'er lige banker at badeværelse ned og sliber lidt i fliseklæber, for at spare lidt mønt, alt i mens familien og børn bor i huset, som nu er asbestforurenet i soverum mv. fordi håndværkeren ikke lige viste, at der højest sandsynlig var asbest i den flisekæber. Der var heller ikke lige overskud til at lukke rummet helt af og oprette undertryk og udlede luften via at egnet HEPA filter.

Helt op til 1988 var asbestholdige byggematerialer hyppigt anvendt.
Se her for nemt overblik:

www.asbest-huset.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis