Sikring slog ikke fra

Hej,

Vores komfur stoppede med at virke og vi opdagede så følgende med komfur el forbindelsen.

Det ser ret brændt ud.

Det sjove er at der stadig er strøm i den, da sikringen ikke har slået fra. Hvad kan forklare dette? Hvad burde vi kigge efter?

Har haft en elektriker forbi, som ikke kunne løse gåden.

Dåsen har også en forbindelse der går til en anden afbryder, som vi tror ikke er i brug. Så den er nu koblet fra så den ikke får strøm.

Men hvorfor vil en sikring ikke afbryde strømmen?

Skal have fat i en autoriseret, men vil også gøre mig klog på emnet, så jeg kan få jeres gode input i min overvågning af udførelsen.
Hej, Vores komfur stoppede med at virke og vi... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hverken sikring elller hfi/hpfi vil slå fra i tilfældet med en "løs" samling. Det "eneste" der vil ske, er at den dårlige samling vil blive varm (og til tider meget varm - så der kan opstå brand).
En sikring afbryder kun for strømmen ved overbelastning (herunder kortslutning), og en hfi/hpfi afbryder kun for strømmen når der er overgang til jord. Der er altså ikke noget der kan forhindre brand ved dårlige (løse) samlinger.

Søren O
Frank Chr. skrev den 07-12-2019 21:16:48

En elektriker fortalte mig engang at man helst ikke skulle spænde skruerne i fx. en samlemuffe for meget, man kunne risikere at kobberet knækkede med risiko for løse samlinger - er der noget om snakken?

 Hvis du spænder skruerne hårdt, sker der det at kobberet deformeres, bliver fladt. Det er elvfølgeligt en begyndelse til at kobberet knækker, men hvis du ellers beskæftiger dig med el til dagligt får du en fim fornemmelse for, hvor hård du skal spænde skruen. I dag kan du så købe skrueløse samlemuffer, så er du ude over problemet med for hårdt spændte skruer i samlemufferne.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis