Fugtigt hønsehus

Hej,

Jeg byggede sidste år et hønsehus. På taget lagde jeg tagkrydsfiner og lagdeshingles tagpap ovenpå.
Problemert er nu, at jeg oplever meget fugt i huset.
Jeg påtænker at montere lægder OVENPÅ det eksisterende tag, og dernæst lægge Cembrit bølgeplader på lægderne.
Kan jeg på denne måde forvente, at jeg vil komme mine fugtproblemer til livs? Eller er der andre bedre ideer derude? :-)

De bedste hilsner
Morten
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis taget er utæt så  vil det hjælpe at lægge et nyt ovenpå. Hvis det ikke er utæt så er det nok mangel på udluftning. Og et nyt ovenpå vil bare være spild af tid og penge.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 07-12-2019 14:23:16

Hvis taget er utæt så  vil det hjælpe at lægge et nyt ovenpå. Hvis det ikke er utæt så er det nok mangel på udluftning. Og et nyt ovenpå vil bare være spild af tid og penge.

 Hej Kovas, tak for input. Min teori var jo egentlig, at det gamle tag kunne tjene som undertag med luft over og under det nye, hvorfor der ville virke isolerende og dermed modstå kondensdannelse


De bedste hilsner
Morten
Hvis der er luft over svarende til en lægtetykkelse vil det ikke isolere en dyt. Isolering fjerner jo ikke fugt uden varme og udluftning. Høns er  levende og vil derfor bidrage til fugtigheden. Det må helt sikkert være udluftning som mangler.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Her fundet på bolius. Vindtæt: Hønsehuset skal være vindtæt, da høns ikke tåler træk. Der må derfor ikke være sprækker, og det er særligt vigtigt, at der er trækfrit, der hvor siddepindene er placeret. Test, om dit hønsehus er tæt ved at sætte et fyrfadslys ind i huset på en blæsende dag – husk at holde det væk fra halm og andet brandbart!Isolering: Høns tåler fint kulde og endda hård frost. Det er derfor ikke afgørende at isolere hønsehuset, men mange gør det alligevel, så de ikke behøver at skifte det frosne vand 2-3 gange dagligt. Isolering kan også i nogen grad lydisolere hønsehuset.
Der står ikke noget om udluftning, men efter min mening er det det eneste som kan fjerne fugt.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
hej

sidste år byggede jeg også et hønsehus isoleret i helt tætte inderpladevægge og maling osv . Jeg har jeg virkelig døjet meget med frugt, så det løb ned af vægene i perioder. høns og deres afføring afgiver åbentbart meget kondens , jeg har prøvet forskelligt med bundstrølse, åben dør osv.
løsningen var udluftinskanal med spjæld modsat hønseklappen , så der kom jævnt udskiftning i luften.

Høns har helt klart bedre af lidt "frisk luft" end fugtigt indeklima.

Annonce
Enig, et hønsehus skal være vindtæt, men der skal osse være udluftning. Høns afgiver forbavsende meget fugt. Selv har jeg løst problemet med udluftningshuller (Ø-5 cm) under den øvre (højeste) ende af skråtaget. Kondens fra taget ondulineplader (typisk dryp ved lægterne) har jeg fået styr på ved at lave brædde loft over hønserummet. Loftrummet bruges til opbevaring af halm. At isolere væggene med fx. rockwool er en dårlig ide, det vil blot blive et paradis for mus.   
Frank Chr. skrev den 07-12-2019 17:08:05

Enig, et hønsehus skal være vindtæt, men der skal osse være udluftning. Høns afgiver forbavsende meget fugt. Selv har jeg løst problemet med udluftningshuller (Ø-5 cm) under den øvre (højeste) ende af skråtaget. Kondens fra taget ondulineplader (typisk dryp ved lægterne) har jeg fået styr på ved at lave brædde loft over hønserummet. Loftrummet bruges til opbevaring af halm. At isolere væggene med fx. rockwool er en dårlig ide, det vil blot blive et paradis for mus.  

 Hej Frank og jer andre.

Jeg er meget enig mht mus (og det der er værre!) - jeg har heller ikke isoleret.
Har dog ikke plads til et halmloft, men måske udluftning er vejen frem.
jeg er ligeledes opmærksom på, at hønsene ikke må udsættes for træk

De bedste hilsner
Morten
Glemte lige - antallet af høns skal selvfølgelig osse stå i forhold til gulvarealet. For mange høns på for lidt plads dur ikke, specielt hvis de skal huses indendørs i strenge vinterdage eller under fugle influenzaudbrud.
Frank Chr. skrev den 07-12-2019 20:33:16

Glemte lige - antallet af høns skal selvfølgelig osse stå i forhold til gulvarealet. For mange høns på for lidt plads dur ikke, specielt hvis de skal huses indendørs i strenge vinterdage eller under fugle influenzaudbrud.

 Klart, de er ude hver dag i semi-overdækket gård :-)


De bedste hilsner
Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også