Lampeudtag i hus fra 1968

hej alle

Jeg er netop flyttet ind i et hus fra 1968, og er gået i gang med at sætter lamper op. I lampeudtaget (under loftet) sidder 3 kabler (A,B og C). I A sidder en sort og en grå ledning. I B sidder en sort og en grå ledning. I C sidder en hvid ledning, en sort ledning og en gul

det er lykkes mig, efter to timers kamp, at få min lampe til at virke, ved at samle alle de sorte fra udtaget med den blå fra lampen. Og den gule fra udtaget med den brune fra lampen. De grå og den hvide, har jeg sat fast i F i rosetten.

Kan i forklare mig hvorfor det virker ?
Behøver man bruge alle de sorte ?
hvad kan være årsagen til at det er så mange ledninger (7 totalt) i udtaget?
Og bruger man overhovedet fasen? Jeg har samlet de hrå og den hvide, men ikke sluttet noget direkte til

mvh Morten
hej alle Jeg er netop flyttet ind i et hus fra... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Både fase og nullerne bliver brugt, uanset om du slutter noget til eller ej. Så de skal være samlet. I dit tilfæde skal du så bruge nullen og fasen, som nu hedde tændledning.

fase
7 ledninger i en loft dåse er faktisk ikke meget lidt. 2 som kommer med strøm fra et andet sted, 3 som går ned til afbryder ved dør og 2 som giver strømmen videre til næste rum eller stikkontakt ved væg.
Og ja de skal hver for sig være samlet hvis du vil have det til at virke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
mange tak
nu forstår jeg det bedre. Især det med de tre kabler i en loftsdåse

jeg åbnede dåseni rummet ved siden af og der var kun en hvid, en gul og to sorte, det var nemmere

​Beklager jeg ikke har vedhæftet et billede, men jeg tør ikke skille det ad igen, nu hvor lampen lyser 😅 

Undskyld trykfejl .-> 7 ledninger i en loftsdåse er ikke ret meget. <- skulle der stå

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lad mig præcisere så.

Da jeg var teenager havde jeg et mobildiskotek. Så altså en fandens masse kabler, til dels lys, og dels strøm og dels højtalersignal.

Og jeg købet en rulle med 100 Meter på, og selv satte stik på i Harald Nyborg.

Og det var samme type kabel, udanset om det var til lyd lys, eller en forstærker.

Måske er det ikke den "rigtige" måde at gøre det på, men det virkede nu fint !
Annonce
I hus installationer har man ikke højtaler ledninger blandet med strøm i lampesteder.
Og Fuerrzzz1 det er jo tydelig at du bestemt ingen skade skad ska sk har taget i dine yngre år.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Nej nu var det også ledninger til alm 220 V
 kabel jeg brugte til højtalerkabler, ikke omvendt ;)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis