Lampeudtag i hus fra 1968

hej alle

Jeg er netop flyttet ind i et hus fra 1968, og er gået i gang med at sætter lamper op. I lampeudtaget (under loftet) sidder 3 kabler (A,B og C). I A sidder en sort og en grå ledning. I B sidder en sort og en grå ledning. I C sidder en hvid ledning, en sort ledning og en gul

det er lykkes mig, efter to timers kamp, at få min lampe til at virke, ved at samle alle de sorte fra udtaget med den blå fra lampen. Og den gule fra udtaget med den brune fra lampen. De grå og den hvide, har jeg sat fast i F i rosetten.

Kan i forklare mig hvorfor det virker ?
Behøver man bruge alle de sorte ?
hvad kan være årsagen til at det er så mange ledninger (7 totalt) i udtaget?
Og bruger man overhovedet fasen? Jeg har samlet de hrå og den hvide, men ikke sluttet noget direkte til

mvh Morten
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De sorte er nullen , de grå/hvid er fasen , den  gule er lampeledningen

.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Kan i forklare mig hvorfor det virker ?
Behøver man bruge alle de sorte ? Ja ellers er der nok noget lys eller stikkontakter der ikke virker
hvad kan være årsagen til at det er så mange ledninger (7 totalt) i udtaget? det er en samle og fordeldåse
Og bruger man overhovedet fasen? Jeg har samlet de grå og den hvide, men ikke sluttet noget direkte til  ? fasen er den som kommer med strømmen som skal bruges bl. a i dvs stikkontakter og afbrydere.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Ja. Der har engang boet en børnefamilie - en med teenager. Det er højtalerledninger resten, Man havde ikke WIFI dengang, så højtaler-kabler førte man i væggen for at undgå grimme ledninger knalder op på væggen
Et tip kun være at se hvor den anden ende ender henne, så har du nok et bud på hvad den har været brugt til ;)
Ha ha.......... højtalerledninger der kan få en 230 V lampe til at lyse ...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Tak for svarene :)

Vil det sige at fasen bliver brugt til at føre strøm til udtaget, hvorefter lampeledningen fører den videre?
det virker bare ikke som om jeg benytter fasen, da de der skruet fast et andet sted i rosetten.

Og hvorfor så mange 0-ledninger? 
mvh Morten
Vi ser lige bort fra svarene fra fuerzzz1.
Generel er det sådan at for at få en ting beregnet til 230V til at virke, skal du bruge en fase og en nul. Fasen er der altid spænding på. Når du så vil kunne tænde og slukke for din lampe, er der indsat en afbryder, som tænder og slukker for fasen. Den ledning, der kommer fra afbryderen kaldes tændledning eller lampeledning. At der så mange nulledninger skyldes at nullen er fælles og ført videre til et andet lampeudtag og måske nogle stikkontakter. Derfor er der så mange nuller. Det samme gør sig gældende for fasen, som også er fælles, og føres gennem en afbryder, så du kan tænde od slukke for din lampe eller hvad du ellers har tilsluttet.

fase
Endnu en gang tak for svaret

Vil det sige at rosetten samler og fordeler strømmen for alle 3 faseledninger der kommer der?
Jeg har ikke skruet noget fra lampen fast i samme muffe i rosetten som de 3 faseledninger, bliver de så stadig brugteller kunne jeg i princippet bare lade sidde uden at komme dem i muffen i rosetten?

og til de mangler 0’er: hvorfor har de frie ender som sættes i rosetten, i stedet for bare at være samlet i en muffe så de fungerer som en ledning? Kan de da bruges hver for sig?
Kan du ikke tage et billede og lægge det op her , det lyder noget forvirrende det du skriver.

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis