Vandhane med fodpumpe

Hjælp.
Jeg skal have lavet en vandhane med fodpumpe, og dunk til vand ind/ vand ud.
Hvordan gør jeg lige det? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er det i en campingvogn, båd  eller jagthytte ? Fortæl lidt om hvad det skal bruges til.

Søren O
Det skal bruges i et kolonihave hus, tanken er det være håndfri betjent,  derfor fodpumpe 😊. Og da det ikke skal bruges om vinteren,  burde det være frost fri omgivelser.
Meningen er et underskab,  med to dunke en til rent vand,  og en til "affalds vand", håndvask og så den  vandhane jeg spørger om hjælp til... 
Jeg har måske ikke udtrykt mig tydeligt nok.
Der er hverken vand eller strøm i kolonihaven.

Der er en mini fodpumpe nederst i ovennævnte katalog.
Jeg havde selv en tilbage i den første campingvogn i 1980’erne.
Du finder den slags hos båd- eller camforhandlere. Biltema har en hånddrevet vandhane med indbygget pumpe for 199 kr., nr 26-717.
Men i dag bruger også batteridrevne pumper, det havde jeg fx. i en Camplet!

 

Træd ikke på mine ledninger :o)
Annonce
Da jeg for en del år siden købte en campingvogn var der monteret 2 stk. 6 Volt tørbatterier forbundet til vandhanerne. Dem kørte vi med i tre år inden vi installerede en 12 Volt forsyning til lys i hele vognen.
Det er meget lidt en vandhane forbruger af energi, så jeg ville da langt foretrække en elektrisk vandhane med løse batterier frem for fodpumpen.

For at vende tilbage til dit spørgsmål:

Der skal gå en slange fra én vanddunk til din fodpumpe. Fra pumpen skal der gå en slange op til vandhanen. Begge slanger skal/bør være beregnet til fødevarer. Du skal også have en vandhane, igen fra båd-/camping. Slangdimensionerne skal selvfølgelig passe.

Så skal du have en vask, og afløb fra vasken ned til en afløbsdunk. Et godt råd er at sætte en bakke eller en beholder under afløbsdunken, fordi det er et spørgsmål om tid, før man glemmer at tømme afløbsdunken, og så løber den over.

Det vil være svært af frostsikre det, medmindre du opvarmer dit hus om vinteren. 
Så om efteråret må man afmontere slangerne/sørge for der ikke står vand i dem OG især i pumpen!

Alternativt kan man vælge den løsning, at man i stedet har en stor 20 liters (fødevaregodkendt) dunk med taphane, i et stativ i en passende højde i nærheden af vasken, Fordelen er, at den er nemmere at gøre ren,det er nemmere at "installere" og billigere i indkøb. Jeg har selv campingvogn, men bruger aldrig vandet fra "systemet" til madlavning og kaffebrygning, kun til bad og opvask. Kaffevand hentes direkte i glaskolben, og vi har en 3 liters beholder med hane til madlavning mv. 

Træd ikke på mine ledninger :o)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis