Snurrende lyd fra rør/anlæg når man er i bad.

Jeg har opdaget en snurrende/brummende lyd fra vandrørene i væggen op til første salen og ved vand-og varmeanlægget med varmeveksler i bryggerset når man går i bad på vores første sal. Jeg kan ikke helt lokalisere hvor lyden kommer fra. 
Installationen er fra 80’erne 

Umiddelbart kan lyden bedst høres når brusearmaturet står til de 38 grader ved “Knoppen” og mindskes (endda forsvinder) når man skruer helt ned eller helt op for for henholdsvist koldt eller varmt vand. Armaturet er et klassisk Danixa med termostat. Temperaturstyringen virker fint.

Nogen bud på hvad det skyldes? Jeg kan ikke umiddelbart frembringe lyden ved andre haner. 

Lmchm
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mit bud bliver at det er aflejringerne i dine rør der skaber turbolens, og får sat rørene i svingninger. Det kan også være en ventil der giver samme oplevelse, men den tror jeg du kan lytte dig frem til.
Er det dine rør der giver støjen, er du nok nødt til at leve med det, hvis du ikke vil udskifte dem. Du kunne jo også se tiden an - måske går det i sig selv igen.

Søren O
Det kunne være et rør der hænger løst især i den ene ende. Har selv haft problemet med et gl. brugsvand rør under køkkenskabene hvor bæringen var itu - det kunne larme helt vildt når man åbnede for vandet til et vist punkt. 
Ok. Min tanke var egentligt at blandingsbatteriet var årsagen. Særligt fordi der ikke er problemer med støj når jeg åbner vandhanen ved vasken på badeværelset, men kun i bruseren.

Det underlige er bare at det er lige omkring de 38 grader problemet er værst. Det forsvinder når man skruer enten op eller ned.

Jeg har forsøgt at lytte mig frem til det uden held. Rørene løber ind i loft og væggen (badeværelset er på 1 sal) så kan ikke lige få adgang til dem , så lytter gennem væg på trappen til første sal.

Uden at vide hvad det helt er, så kan jeg se at flere nævner defekt kontraventil. Det har jeg tidligere oplevet i andet hus, men der var der en varmtvandsbeholder. Det har jeg ikke i dette hus. Men hvis det er en kontraventil i bryggerset, burde jeg så ikke have støj når andre haner er åbne?

Lmchm
Ok, så er det nok ventilen/erne i dit blandingsbatteri der klapper ved en given mængde vand. Er det købt i jem og fix ?   
Det er et damixa. Det er vel ok. Sikkert gammelt. Huset er overtaget i sommers. Har planer om at skifte det uanset hvad, da vi skal smårenovere badeværelse inden længe😀

Lmchm
Hej.

Jeg kan god se det er frygtelig langt tid siden, du havde problemet, men jeg står med det samme nu. Kan du huske om du fandt en løsning?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis