Loftudtag ledere/faser jord?

Hej

Jeg har lige et par generelle spørgsmål, da det er så sjældent jeg leger med ledninger. Jeg har dog aldrig lavet ulykker! ;)

1. Det er helt normalt at tilslutte en lampe til et loftudtag, ved det kun at bruge ledere, ikke? så længe lampens vægt er taget højde for (skruet fast)? Med ledere mener jeg indmaden i en normal ledning :)

2. Jeg skal bruge en jord-leder (kender ikke termerne) er det strengt nødvendigt at bruge en specifik grøn/gul leder? Eller kan man til nøds bruge en blå/brun? Mit eget gæt er Nej! :) Formoder jord lederen er lidt speciel?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jordledning SKAL altid være gul/grøn , ,indendørs  loftlamper skal normalt ikke jordforbindes...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Velkommen på lds
Man hænger lampen op i en ledning, altså ikke bare i indmaden i en ledning. Men det er sikkert blot talemåder vi der diskuterer.
Skal du have hængt en lampe op som kræver jordforbindelse bruger du en ledning med jordleder altså en 3 leder. Den er helt magen til de almindelige pendel ledninger uden på.
Og ja jordledning den skal være gul/grøn og nej den må ikke være andre farver.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar.

Der er tale om en Plafond lampe, som skrues i loftet og dækker udtaget.

Pointen er at ledningen bliver så kort at det i mit hovede gav mening at forbinde de enkelte ledere i ledningen direkte, altså strippe ledningen for ledningens tre ledere. (Der vel hver især også er en ledning)

Men det kan da godt være jeg bare laver et mikrostykke ledning, hvis det er mere sikkert og måden at gøre det på. :)

frunden til at ledningen har den ydre kappe på at den så er dobbelt isoleret, hvilket betyder atnder ikke overføres strøm til armaturer, bygningsdele eller andet så fremt at der kommer,et lille brud på lederen. Så behold ydrekappen på, og fjern kun det der er strengt nødvendigt. 
Tak for svar. Jeg bevarer yderkappen der hvor det ikke er nødvendigt at blotte ledere.

Nu fandt jeg så ud af at det ikke er et "normalt" lampeudtag. Det er et orange udtag med en del muffer i.

Jeg formoder jeg skal bruge brun (L) og blå (N) .. Jeg ser også en muffe med 4 sorte ledere, kan det passe at de sorte ledere hører til de stikkontakter i mine vægge der altid er tændt? Altså i ved, stikkontakter uden kontakt..? :) 

Annonce
Lyder sandsynligt, men normalt er det altid fastspænding på brun så den ikke afbrydes ved afbryderen p`å væggen, så hvis der er en anden farve tilstede ville jeg prøve den først, sammen med blå altså.

Du mener stikkontakt uden afbryder , og ja brun og blå til lampen , hvis lampen sidder oven på orange dåse , så er løse ledninger uden kappe fint nok..............

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis