Max strømbelastning fra varmepumpe

Hej med Jer

Jeg får snart installeret 2 varmepumper Mitsubishi ln25 og ln35 til den koldest ende af huset.

Mit spørgsmål er: hvor meget strøm trækker de maksimalt? og hvad ligger de typisk på, når temp. er over 0 (udenfor).
Mitsubishi skriver selv at de skal have 8-10 amp. - men er de nogensinde oppe og trække det når temp. er over 0 grader?
Jeg overvejer at slutte dem begge til én sikring på 13 eller 16 amp.

Ved ikke om der er nogle der har undersøgt dette..?

Mange hilsner
Polite
 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med de opgivelser du angiver, tyder det på at du skal have to grupper. Det der med at tro, at det går nok er noget klyt.

fase
Jeg har selv 2 Mitsubishi luft / luft varmepumpe på en 13 amp gruppe og sådan har det nu kørt i 7 år uden aldrig nogen sinde at springe sikringen (automat).
De er også begge listet til 8-10 amp. 

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har selv lige bestilt en Ln35, ved ikke hvad effektforbruget er på den, men jeg har kigget på mange modeller, og en model fra panasonic som vist svare meget godt til den (HZ35UKE) er angivet til: Effektforbrug i KW: nominel 0,84, min 0,17, max 2,27.  Så hvis begge pumper arbejder hårdt, så kan de godt slå sikringen, men det er nok når det er meget koldt udenfor.. og ikke ved over 0 grader, medmindre de begge er sat på max varme for at varme et koldt hus op...
Ja, jeg kan godt se at det korrekte er 2 sikringer til dem begge, een til hver, men det kræver en del arbejde før det kan lade sig gøre. den lille ln25, vil aldrig kører max varme men vil køre dagligt på stue temp. og den store skal kun ved festlige lejligheder kører temp op på 22-23 grader, ellers skal den stå på ca. 16 grader, så jeg tror jeg tager chancen og forsøger med en sikring på 16 amp. - så må jeg lave det om hvis den knalder sikringen.
Tak for input 👍

Mange hilsner
Polite
 
Nu er det ikke den store opg for en elektriker at sætte en ekstra gruppe ind i din tavle. Du skal jo være obs på at hvis du bruger en 16 A gruppe så SKAL dine kabler vær dimensioneret til dette. Er de for små i kvadrat så risikere din en varmeudvikling ved stor belastning som kan medføre en brand. Dette er set en hel del gange når folk selv vil rode med strøm og ikke lytte til fagfolks råd.... 
Annonce
De 2 varmepumper kan godt køre på en 13 A gruppe , det giver ca 3000 W som er rigeligt selv i hård  nattefrost , som nu om dage er  megen sjældent .......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Derudover så kan en 13 amp automat sikring belastes med 14 amp i en time uden at slå fra og så kan du trække næsten 3400 watt og for et kvarters brug kan du komme op på Ca 3600 watt.
Hvis de igen bare kører normalt og de skulle trække 3000 watt hele tiden så vil du få et forbrug på 2160 kWh pr måned alene til disse 2 og det lander du ikke på. Ellers bliver det dyrt 🙃
Så en 13 amp gruppe er nok vil jeg stadig mene

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Ja, 3000 watt burde Være rigeligt, det håber jeg virkelig når jeg tænker på hvad det vil koste I forbrug,,!
bare så I ved det, så er det ikke en opgave jeg selv giver mig i kast med 😬
 

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis