Troldtekt + velux vindue

Søger råd til, hvordan jeg skal starte mine troldtekt opsætning.
Umiddelbart havde vi regnet, at vi kunne starte og slutte med henholdsvis 52,5 og 112,5.
Men når vi så kigger på snittene omkring velux vinduet, så vil der komme en lille slids på 7 cm..., hvilket jo ikke er så godt :(

Krydser fingre for, nogen giver hjælpe :-) 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
. Velkommen på lds.
Ja det kan jo ikke helt gå op symmetrisk når der er 4 - 6 steder det skal passe. 2 vægge og 2 sider af vindue og så slutning på den lange "gang". Så mon ikke man skal gemme det symmetriske væk og fokusere på at få de længste stykker ved afslutninger.
Jeg ser 2 muligheder og jeg starter i hjørnet hvor målene 197 og 263 mødes
1. halv forbandt:
1.- 3. og 5 . række 77 + 120 + 120 + 120 +120 + 28 Før vindue 0 cm efter 28 cm
2. - 4. række 17 +120 + 120 + 120 + 120 + 88 Før vindue 60 cm efter 88 cm
Men man kan også lave 1/3 forbandt altså springe med 40 cm hver gang. Så kan man jo vælge den startrække der giver bedst resultat ved vindue.
1. og 4. række 79 + 120 + 120 + 120 + 120 + 26 Før vindue 118 cm efter 30 cm
2.og 5. række 39 + 120 + 120 + 120 + 120 +66 Før vindue 38 cm efter 110 cm
3. række 117 + 120 + 120 + 120 + 120 +106 Før vindue 78 cm efter 70 cm
Jeg havde først start på 77 - 37 og 115 men så regnede jeg efter ned i den lange "gang" og der endte det på 120 cm i en af rækkerne. Det er lidt risikabel for der skal ikke meget skævhed til før du kommer til at sætte en lille strimmel ind. Så du kan starte med 78 eller 79 eller 80 cm
Du må hellere regne efter når du har fundet en favorit, for jeg vil hellere opdages i en regnefejl end få skyld for en masse fejl savninger.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville nok lave den med 1/3 forbandt. Altså hvor man flytter næste række 40 cm hver gang. Så undgår man et stykke på 17 cm.
Jeg har kun regnet på ved at begynde fra 1 hjørne, der kan være andre muligheder.
Når jeg regner det ud bruger jeg excel regneark. Så er det nemt at se resultatet når man retter i første stykke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har endt ud med smalle stykker omkring mit ovenlys vindue. Det synes jeg egentlig ikke gør noget. Hellere det end smalle stykker langs væggene. Kør symmetri efter rummets mål. Kontroller dernæst at du ikke får stykker på under 5-6 cm omkring vindue og på vej ned af den lange gang. Du skal aldrig starte/slutte med hele plader hverken den ene eller anden vej. Eks dit mål på 263cm.
der er 2 varianter og nu viser jeg hvordan man finder dem og vælger den bedste.

263:60=4,38.. dvs 4 hele rækker 263-(4x60)= en rest på 23cm.
Den rest skal deles med 2 for at finde målet på rækkerne mod kanterne, dvs 23:2= 11,5cm

nu kommer den som jeg synes er bedst

den tager udgangspunkt i 3 “hele” rækker, i stedet for 4, så du får følgende.

263-(3x60)= 83cm. Denne deles med 2.
83:2= 41,5cm langs vægge. En meget pænere løsning hvis du spørger mig. Tænk altid så store plader som muligt.

hvis så du får nogen træls smalle mål langs vindue kan du snyde lidt, og forskubbe det hele så i stedet for 41,5 og 41,5 kan det eks være 40 og 43 eller 38 og 45.. så længe den samlede sum giver 83. Det vil man ikke se med mindre man virkelig nærstuderer det.

når du så starter op på første række slår du en streg med kridtsnor på din forskalling 43cm fra endevæggen og bygger den hele 60cm bredde række op først... vær omhyggelig med at lave det lige. Det er den række der afgør hvordan resten kommer til at sidde.

Kridtsnor til at styre 1. række er naturligvis ok. Men jeg bruger en lige stykke forskalling som skrues op midt på troldtek forskalling. Måske fordi jeg oftest er alene om at sætte det op, så er det godt at have noget fast at skubbe ind imod. Hvis man både skal kigge på streger, holde pladen oppe og få skrue og maskine til at virke så skulle "vorherre" nok have tænkt sig lidt bedre om og sat en arm mere på.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Giver dig helt ret Erik. Er man alene er der rigeligt at holde med 2 arme. Jeg har gjort det sammen med min onkel
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis